انتقاد شدید از روسری گذاشتن سفیر آمریکا در لبنان همزمان با اعتراضات زنان ایران

لوگوی وزارت خارجه آمریکا

دوروتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان، پس از سر کردن حجاب در دیدار با یک گروه نزدیک به حزب‌الله لبنان، هدف انتقادهای شدید قرار گرفته است. این انتقادها در خود وزارت خارجه آمریکا نیز مطرح شده است.

خانم شیا برای دیدار ماه گذشته‌اش با هیئتی از مجلس اعلای شیعیان لبنان موهای خود را پوشانده بود.

این دیدار در بیروت و در شرایطی انجام شد که تظاهرات اعتراضی ایران دومین ماه خود را پشت سر می‌گذاشت.

یک مقام ارشد دیپلماتیک آمریکا به سایت واشینگتن فری‌بیکن گفت در حالی که معترضان در ایران علیه نمایش‌های مذهبی ظالمانه تظاهرات می‌کنند، رفتار سفیر در لبنان، تلاش دولت آمریکا در حمایت از معترضان ایران را تضعیف می‌کند.

این مقام که نامش برده نشد، گفت «هزاران زن شجاع، به معنی واقعی کلمه، جان خود را در اعتراض به حجاب و هر چه نماد آن است، به خطر می‌اندازند» و «وقتی یک نماینده رسمی ظاهر خود را به شکل «ستمگران» درمی‌آورد، این چه مفهومی برای زنان ایران دارد؟»

به نوشته این سایت در روز دهم آذر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در باره جزئیات دیدار خانم شیا با هیئت مجلس اعلای شیعیان لبنان سکوت کرد.

تونی بدران، کارشناس امور لبنان در اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، به این سایت گفت که رفتار خانم سفیر می‌تواند به تلاش‌ها برای منزوی کردن رژیم تندروی ایران لطمه بزند.

آقای بدران مدعی شد که خانم شیا چنان به تقویت منافع ایران متعهد است که به یاد نیاورد که «رژیم آخوندی تهران درحال کشتار معترضان در خیابان‌هاست».

گرو‌ه‌های ایرانی- آمریکایی نیز که برای حمایت از جنبش اعتراضی جاری ایران فعالیت می‌کنند، از تصاویر انتشار یافته خانم شیا با حجاب ابراز خشم کردند.

برایان لیب، مدیر گروه ایرانیان آمریکایی برای آزادی، به واشینگتن فری‌بیکن گفت در تهران زنان شجاع به خاطر نه گفتن به حجاب اجباری کشته می‌شوند.

به گفته آقای لیب، وزارت خارجه کنونی آمریکا «ناشنواست» و یکی پس از دیگری متحمل شکست می‌شود.

مجلس اعلای شیعیان لبنان ۵۵ سال پیش از سوی امام موسی صدر پایه‌گذاری شد. این نهاد با حزب‌الله رابطه نزدیک دارد.