پس از راکت‌پرانی‌ها، هواپیماهای اسرائیلی غزه را بمباران کردند

بمباران غزه. یک‌شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

در پی حملات راکتی از سوی غزه به جنوب اسرائیل، هواپیماهای جنگی این کشور بامداد یکشنبه، ۱۳ آذر، نقاطی از باریکه فلسطینی‌نشین را بمباران کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که در این حمله، یک تونل و یک کارگاه زیرزمینی تولید راکت و مهمات که متعلق به گروه حماس بوده، هدف قرار گرفت.

هیچ سازمان فلسطینی هنوز مسئولیت حملات راکتی به اسرائیل را بر عهده نگرفته است. راکت‌ها به فضای باز اصابت کرده و آسیب جانی نداشت.

اما هم حماس و هم جهاد اسلامی فلسطین که هر دو در نوار غزه فعال هستند، در بیانیه‌هایی اقدام یک افسر اسرائیلی در روز جمعه، ۱۱ آذر، در کشتن عمار حمدی مفلح، یک مرد فلسطینی ۲۲ ساله در جنوب نابلس را «اعدام خونسردانه» نامیده و خواهان تشدید درگیری با نظامیان اسرائیلی شدند.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع در دولت انتقالی اسرائیل انتقادهای فلسطینیان و برخی عوامل جامعه جهانی در مورد رویداد منجر به کشته شدن عمار مفلح را رد کرده و تأکید کرده‌اند که افسر مربوطه کار خود را به درستی انجام داد زیرا این مرد فلسطینی پیش از کشته شدن، دو اسرائیلی را با چاقو زخمی کرده بود و همچنان «خطرناک» بود.

حمله راکتی از غزه به اسرائیل در شرایطی رخ داد که رسانه‌های اسرائیل آخر هفته فاش کرده بودند که دولت قطر، میزبان جام جهانی، که عامل انتقال پول‌های کلان به مردم غزه است، به حماس و جهاد اسلامی فلسطین گفته بود که در هفته‌های مسابقات جام جهانی فوتبال منطقه را آرام نگاه داشته و از حملات راکتی به اسرائیل خودداری کنند و گرنه انتقال پول با مانع روبرو خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که باریکه محصور غزه با دو میلیون و سیصد هزار تن جمعیت آن در ماه‌های گذشته در آرامش نسبی بودند، تنش میان اسرائیل و فلسطینیان در کرانه باختری ادامه دارد.

در ده ماه اخیر ۲۱ تن در طرف اسرائیلی، شامل سه خارجی کشته شدند. فلسطینیان نیز شمار کشته‌های خود در کرانه باختری در این دوره را بیش از ۱۷۰ تن اعلام کردند. ۹ تن از آن‌ها هفته گذشته کشته شدند.