هدیه تهرانی: اعدام معترضان عواقب جدی‌ برای شما خواهد داشت

در ادامه موج واکنش‌ها به اجرای اولین حکم اعدام در میانه اعتراضات سراسری، هدیه تهرانی نیز خطاب به رهبران جمهوری اسلامی نوشت: «یقین بدانید گرفتن جان یک انسان دیگر و اعدام معترضین عواقب جدی‌ برای شما خواهد داشت.»

خانم تهرانی در واکنش به اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله که به‌دلیل بستن خیابان متهم به «محاربه» شد، روز شنبه ۱۹ آذر در اینستاگرامش به‌شدت از سرکوب اعتراضات انتقاد کرد و نوشت: «این احکام و اجرای آن‌ها بنزین بر شعله‌های آتشی‌ است که دیگر خاموش نمی‌شود».

این بازیگر سرشناس در بخش دیگری از یادداشتش نوشت: «این کشته‌شدگان و ۳۰ هزار بازداشتی، مردم هستند؛ خود خود مردم! و این خود شما هستید که هیچ اعتراضی را نه با حرف، نه با شعر، نه با نوشته، نه با هنر، نه با شعار، نه با تجمع، نه با تظاهرات و نه با بانگ شبانه بر بام‌های خانه نمی‌پذیرید و نخواهید پذیرفت.»

مقامات حکومت ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی» همواره اعتراضات را «اغتشاشات» خوانده‌اند و هرگونه اعتراض به هر شکل را از طریق آدم‌ربایی، بازداشت، ضرب‌ و جرح، قتل و شکنجه سرکوب کرده‌اند.

هدیه تهرانی در بخش دیگری از یادداشت خود حکومت را متهم کرده که مسئول به خشونت‌ کشیده‌شدن اعتراض‌هاست و نوشته است: «شما هستید که اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را با بازداشت دانشجو و کارگر و معلم و دکتر و استاد و نخبه و روزنامه‌نگار و هنرمند و ورزشکار و مادر خانه‌دار و بازاری و کسبه و حتی دانش‌آموز به خشونت کشاندید و میزبان ضیافت خون بیگناه کودک و نوجوان و معترضین شدید.»

تاکنون از حدود ۵۰۰ معترضی که به‌دست مأموران سرکوب کشته شده‌اند، گزارش شده است حدود ۶۰ نفر آنان کودک بوده‌اند که برخی مقامات جهموری اسلامی هم با اعلام عدد «حدود ۲۰۰ نفر» کلیت این خبر را تأیید کرده‌اند.

با این حال تا کنون حکومت مسئولیتِ حتی یک مورد از این قتل‌ها را به عهده نگرفته و هفته گذشته نخستین حکم اعدام صادرشده برای شماری از معترضان را نیز بدون اعلام قبلی اجرا کرد.

به‌رغم فشارهای امنیتی و قضایی به چهره‌های سرشناس هنری و فرهنگی و ورزشی، هدیه تهرانی تنها چهره‌ای نیست که به سرکوب اعتراضات و اعدام محسن شکاری واکنش تند و صریح نشان داده است.

در واکنش به اعدام محسن شکاری، علاوه بر شماری از بازیگران و ورزشکاران سرشناس، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو کارگردان زندانی در اوین نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک با گروهی از فعالان سیاسی و مدنی زندان اوین اعلام کردند جمهوری اسلامی در این «توهم» به‌سر می‌برد که «آتش‌افروزان اعتراضات را می‌توان با توسل به خشونت عریان خاموش کرد».

روز جمعه ۱۸ آذر نیز محمدعلی طالبی، فیلمساز و نماینده کانون سینماگران مستقل ایران، در حالی که طنابی به نشان اعتراض به اعدام محسن شکاری بر گردن داشت، در جشنواره فیلم حقوق بشر وین بیانیه این کانون را در اننقاد از سرکوب اعتراضات مردم قرائت کرد.