قیمت دلار در ایران از ۳۸ هزار تومان فراتر رفت

گزارش‌ها از ایران حاکی است که بهای ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران در روز سه‌شنبه، ۲۲ آذر، به رشد خود ادامه داده و بر اساس تازه‌ترین خبر هر یورو ۴۰ هزار و ۳۴۵ تومان و هر دلار ۳۸ هزار و ۲۴۰ تومان معامله می‌شود.

نرخ برابری پوند بریتانیا نیز در روز سه‌شنبه ۴۶ هزار و ۷۲۵ تومان اعلام شد که نسبت به روز قبل بیش از صد تومان افزایش یافته است.

قیمت سکه بهار آزادی که طی ده روز اخیر با افزایش همراه بود نسبت به روز قبل در روز سه‌شنبه ثابت ماند و هر سکه ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌‌شود.

هر قطعه سکه طرح قدیم نیز ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد و بهای هر قطعه نیم‌سکه نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بود. این قیمت‌ها نسبت به روز قبل ثابت مانده است.

سازمان برنامه و بودجه ایران پارسال در گزارشی، یک پیش‌بینی از روندهای شاخص اقتصادی تا سال ۱۴۰۶ با و بدون تحریم‌ها منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، قیمت دلار با ادامه تحریم‌ها در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵ هزار تومان پیش‌بینی شده بود. این در حالی است که دلار هم‌اکنون بیش از ۳۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

برخی کارشناسان عقیده دارند افزایش نرخ نقدینگی و تورم به همراه کسری بودجه و شرایط سیاسی ایران سبب شده تا قیمت ارز در ایران روند افزایشی پیدا کند.

به گزارش سایت انتخاب در روز ۲۰ آذر، کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، گفته است:«دو مولفه اقتصادی و سیاسی ازجمله عوامل اثرگذار بر بازار ارز به شمار می‌روند. افزایش عمده نرخ ارز در شرایط اخیر به این دلیل است که هم به لحاظ اقتصادی و هم تنش‌های بین‌المللی و داخلی کشور در وضعیت حادتری قرار داریم؛ بنابراین تا این دو عامل مدیریت نشود، نمی‌توان چشم‌انداز مناسبی نسبت به آینده بازار ارز ارائه داد.»

وی توضیح داد: «آن چه اکنون در بستر اقتصادی کشور شاهد آن هستیم، افزایش انتظارات تورمی و میل به مهاجرت و خروج قابل توجه سرمایه از کشور است.»