امام‌جمعه اصفهان: مردم برای دفاع از حجاب وظیفهٔ آتش‌به‌اختیار دارند

ابوالحسن مهدوی

سید ابوالحسن مهدوی، امام‌جمعه موقت اصفهان و عضو مجلس خبرگان رهبری، در جمع زنانی که خود را «مطالبه‌گر عفاف و حجاب» می‌خوانند، تهدید کرد که اگر مسئولان نظام در مورد حجاب اجباری به وظیفهٔ خود عمل نکنند، «مردم متدین وظیفهٔ آتش‌به‌اختیار دارند».

آقای مهدوی در پایان سخنرانی خود با موضوع دفاع از حجاب اجباری چنین گفت: «اگر مسئولان به وظیفهٔ شرعی خود عمل نکردند، به مصداق آیه یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ افراد آتش‌به‌اختیار عمل خواهند کرد.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری که به‌ تعریف حکومت «مجتهد» نیز محسوب می‌شود، سپس دست‌نوشته‌ای را هم اختیار حاضران قرار داد که در آن آمده است: «ان‌شاءالله مسئولین به وظیفهٔ انقلابی خود عمل کنند و الا مردم متدین وظیفهٔ آتش‌به‌اختیار دارند.»

این اظهارات و اقدام امام‌جمعه موقت اصفهان برای برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور اسیدپاشی به زنان در اصفهان در سال ۱۳۹۳ است، پس از آن‌که برخی از چهره‌های مذهبی این شهر، از جمله محمدتقی رهبر، امام جمعه وقت، خواستار برخورد با «بدحجابان» شده بود.

از آن زمان تا چند سال بعد مسئولان قضایی و امنیتی بارها از پیگیری این پرونده و تلاش برای بازداشت متهمان به اسیدپاشی صحبت کردند، ولی تیرماه سال ۹۷ اعلام شد پرونده بدون پیدا کردن حتی یک متهم مختومه شده است.

اعتراضات «زن زندگی آزادی» که نزدیک به سه ماه است ادامه دارد پس از آن آغاز شد که مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد جان سپرد و از آن پس زنان بسیاری در خیابان‌ها روسری از سر برداشتند و آن را آتش زدند. از آن پس روز به روز بر تعداد زنانی که حجاب اجباری را در خیابان‌ها رعایت نمی‌کنند افزوده شده است.