سفر قریب‌الوقوع تیم فنی آژانس به تهران برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که یک تیم فنی این نهاد روز یکشنبه آینده (هجده دسامبر) با هدف رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده، به تهران سفر خواهند کرد.

چند ساعت قبل از این اعلام، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود: «مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده به ایران می‌آیند.»

او افزود: «تعاملات ما با آژانس برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات با آژانس یک گام رو به جلو برداشته شود.»

سفر تیم فنی آژانس به ایران در حالی قرار است انجام شود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته در قطعنامه‌ای از عدم همکاری کامل تهران با آژانس و خودداری جمهوری اسلامی از ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» درباره پرونده اورانیوم غنی‌شده یافت شده در مکان‌های اعلام نشده ایران اظهار تاسف کرد.

چند روز پیش، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با رد اتهام فعالیت‌های مخفی هسته‌ای جمهوری اسلامی ادعا کرد ذرات آلوده به اورانیوم که بازرسان سازمان ملل در کشور پیدا کرده‌اند مربوط به «ضایعاتی است که از عراق و کشورهای مختلف وارد ایران شده است».

پیش از این قرار بود که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر به تهران سفر کند، اما این سفر انجام نشد.

توافق هسته‌ای وین با هدف ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکل گرفت، اگرچه ایران همواره اتهام تلاش برای تولید این سلاح‌ها را رد کرده است.

با خروج ایالات متحده از این توافق در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برجام عملا کارکرد خود را از دست داد و اقدامات دیپلماتیک نیز برای بازگرداندن واشینگتن به این توافق تاکنون به جایی نرسیده است.