درآمد نفت روسیه در ماه نوامبر علیرغم افزایش تولید کاهش یافت

مخزن‌های نفت در حوالی مسکو

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که درآمد نفت روسیه در ماه گذشته میلادی، نوامبر ۲۰۲۲ با وجود افزایش تولید، به پایین‌ترین سطح قبل از حمله به اوکراین کاهش یافته است.

به اعتقاد تحلیل‌گران، این امر نشان می‌دهد که تلاش‌های غرب برای ایجاد سد در برابر راه‌های کسب درآمد کرملین مؤثر بوده است.

به گزارش روزنامه گاردین در روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه، آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زده است که روسیه در ماه نوامبر حدود ۱۵.۸ میلیارد دلار از فروش نفت درآمد داشته، که دومین درآمد پایینِ این کشور در سال جاری پس از ۱۴.۷میلیارد دلار در ماه سپتامبر بوده است.

این کاهش درآمد با وجود افزایش صادرات نفت خام و محصولات روسیه به ۸.۱ میلیون بشکه در روز رخ داده که بالاترین میزان از ماه آوریل سال جاری، دو ماه پس از حمله روسیه به اوکراین است.

این می‌تواند یک سیگنال مثبت برای کشورهای غربی باشد که امیدوارند درآمد روسیه از صادرات انرژی را که بزرگ‌ترین منبع درآمد این کشور است، محدود کنند.

اتحادیه اروپا و گروه هفت، در پنج دسامبر سقف قیمتی ۶۰ دلاری را برای صادرات دریایی نفت روسیه وضع کردند، زیرا دولت‌ها به دنبال ایجاد تعادل بین کاهش درآمدهای کرملین و کنترل تورم قیمت سوخت بودند.

حالا این سوال مطرح است که این سقف چقدر موثر خواهد بود؟ زیرا نفت روسیه در حال حاضر زیر ۶۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

این سقف قیمتی که بلافاصله پس از اعلام منجر به انباشتن نفتکش‌ها در سواحل ترکیه شد، دسترسی به خدمات بیمه و حمل و نقل را برای خریداران نفت روسیه که از پایبندی به این آستانه امتناع می‌کردند، محدود کرد.

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، مدعی شده است که این سقف تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورش نخواهد داشت، اما می‌تواند به بازار بین‌المللی انرژی آسیب برساند و روسیه را مجبور به کاهش تولید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تولید نفت روسیه در سال آینده میلادی ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.