در پی افزایش تنش با چین، دوره خدمت سربازی در تایوان طولانی‌تر می‌شود

سرباز تایوانی

تسای اینگ‌وِن، رئیس جمهوری تایوان، روز سه‌شنبه، ششم دی، اعلام کرد که کشورش دوره خدمت سربازی وظیفه را از چهار ماه به یک سال افزایش می‌دهد.

به گزارش گاردین و رویترز، این تصمیم در پی افزایش تنش میان تایوان با چین و احتمال مقابله با تهاجم از سوی چین به این جزیره گرفته شده است.

با این حال، بر اساس اظهارات رئیس جمهوری تایوان در پی نشست شورای امنیت ملی این کشور، افزایش دوره خدمت سربازان با هدف آموزش‌های گسترده‌تر نظامی و کسب ممارست‌های رزمی آن‌ها از سال ۲۰۲۴ میلادی اجرایی می‌شود.

خانم اینگ‌ون همچنین گفت که تایوان خانه دموکراسی و آزادی در سراسر جهان خواهد بود و به میدان جنگ تبدیل نخواهد شد.

تایوان برای درازمدت در نظر داشت که ارتش خود را از خدمت سربازی وظیفه به یک نیروی حرفه‌ای داوطلبانه تغییر دهد و از این روی، از ده سال پیش خدمت نظام مردان ۱۸ سال به بالا را تنها به چهار ماه کاهش داده بود.

با افزایش دوره خدمت، قرار است حقوق ماهیانه سربازان نیز به معادل ۸۵۶ دلار آمریکا افزایش یابد، که هم‌تراز با حداقل دستمزد ماهانه در این کشور است.

از پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان در میانه تابستان امسال، تهدیدهای چین علیه تایوان به میزان زیادی افزایش یافته و تمرینات ارتش چین در نزدیکی تایوان پیاپی ادامه دارد.

چین دیدار مقامات ارشد آمریکایی و غربی در ماه‌های گذشته از تایوان را به شدت نکوهش کرده، اما آمریکا به چین هشدار داده که اقدام احتمالی‌اش در تجاوز به تایوان، با واکنشی سخت روبه‌رو خواهد شد.

با این حال، تایوان خبر داد که چین در روز دوشنبه این هفته با ۷۱ فروند هواپیما و پهپاد به آسمان تایوان تعرض کرده است.

به نظر می‌رسد «تهاجم گسترده هوایی» چین به تایوان واکنشی به تصویب اعطای کمک ده میلیارد دلاری آمریکا به تایوان در چارچوب لایحه بودجه سال ۲۰۲۳ آمریکا بود.