دبیرکل ناتو: پوتین از برنامه خود برای کنترل کل اوکراین دست نکشیده است

ینس استولتنبرگ (راست) در کنار وزیر خارجه اوکراین

دبیرکل پیمان ناتو روز جمعه، نهم دی، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از برنامه‌های خود برای «کنترل اوکراین» دست نکشیده، و از این رو همه باید برای ادامه این بحران در یک دوره طولانی آماده باشند.

ینس استولتنبرگ به خبرگزاری آلمان اظهار داشت، روسیه که تمایل خود را برای تحمل تلفات دردناک نشان داده، نیروهای بسیار دیگری را برای انتقال به جبهه‌ها بسیج کرده است.

او از کشورهای متحد خواست تجهیزات نظامی بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند زیرا چنین حمایتی «سریع‌ترین راه به سوی صلح است».

آقای استولتنبرگ افزود که این جنگ نیز مانند اکثر جنگ‌ها دور میز مذاکره پایان خواهد گرفت و برای تضمین این ‌که اوکراین به عنوان یک کشور دموکراتیک مستقل پیروز شود، باید حمایت نظامی به اوکراین ارائه کرد.

دبیرکل ناتو چنین گفت که اگر روسیه با شرایطی روبه‌رو شود که ببیند نخواهد توانست اهداف نظامی خود را عملی کند، آن گاه به مذاکرات صلح تن خواهد داد.

آقای استولتنبرگ در میان آن دسته از مهره‌های مهم جهانی است که همواره معتقد بوده شکست دادن روسیه در جنگی که آغاز کرده، برای صلح و ثبات کشورهای عضو ناتو و جهان حائز اهمیت است.

با این حال دبیرکل ناتو بر این باور است که نباید ولادیمیر پوتین را دست کم گرفت، تهدید هسته‌ای بیان شده از سوی روسیه در دوره اخیر ممکن است جدی باشد و بعید نیست که جنگ روسیه در اوکراین به شرایط غیر قابل کنترل سقوط کند.

وزارت دفاع بریتانیا نیز روز دهم دی ارزیابی کرد که حملات دوباره روسیه به اوکراین امری محتمل است.

ارتش اوکراین اعلام کرده که نیروهای روسیه در روز هشتم دی متحمل دویست کشته تنها در منطقه خرسون شده‌ و روز نهم دی نیز ۷۱۰ کشته دادند.

به گفته اوکراین، شمار تلفات نظامیان روسیه در ۱۱ ماه جنگ به ۱۰۶ هزار تن رسیده است.

اوکراین شمار تلفات خود را اعلام نکرده، اما رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا ماه گذشته ارزیابی کرد که شمار تلفات در طرف اوکراینی نیز معادل تلفات روسیه باشد.