پسرِ مهوش ثابت: اصلاً نمی‌دانیم مادرم زنده است یا نه

مهوش ثابت

فرود ثابت، فرزند مهوش ثابت، در گفت‌وگو با رادیوفردا از بی‌اطلاعی خانواده این شاعر و عضو جامعه بهائیان خبر داد و گفت «اصلاً نمی‌دانیم زنده است یا نه».

خانم ثابت حدودا ۷۰ ساله از بیماری آسم رنج می‌برد و پیشتر گزارش‌هایی از وضعیت وخیم سلامت او در زندان منتشر شده بود.

فرود ثابت روز دوشنبه ۱۲ دی به رادیوفردا گفت که از روز دستگیری مادرش در پنجم مرداد تا روز برگزاری دادگاه او در دوم آذر، این زندانی عقیدتی چند بار با خانواده‌اش تماس تلفنی داشت.

به گفته آقای ثابت، اما از زمان برگزاری دادگاه، نه تنها خانم ثابت به بند عمومی زندان منتقل نشد بلکه تماس تلفنی غیرمنظم قبلی با خانواده‌اش هم قطع شد و نگرانی‌ها از وضعیت جسمی او را افزایش داد.

Your browser doesn’t support HTML5

گفت‌وگو با فرود ثابت درباره وضعیت مادرش، مهوش ثابت

پسر این زندانی عقیدتی تاکید کرد که مسئولان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون به پیگیری‌های وکلا یا خانواده درباره وضعیت مادرش پاسخی نداده‌اند.

در همین حال، غزل عبداللهی، دختر عالیه مطلب‌زاده، که مادرش در زندان است عصر دوشنبه در توئیتی خبر داد که خانم مهوش ثابت بند ۲۰۹ به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

خانم ثابت و فریبا کمال‌آبادی دیگر عضو جامعه بهایی مردادماه و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دستگیر شدند.

در آذرماه، جامعه جهانی بهایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دوباره این دو را که پیشتر ۱۰ سال حبس تحمل کرده بودند، به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

بیشتر در این باره: دو زن بهایی در ایران پس از تحمل ۱۰ سال حبس، دوباره به ۱۰ سال زندان محکوم شدند

فرود ثابت در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به بازداشت خانم ثابت پیش از آغاز اعتراضات سراسری، گفت که میان بازداشت مادرش و اعتراضات سراسری ارتباطی وجود ندارد، اما احتمال دارد که اکنون وضعیت شلوغ زندان‌ها و دادگاه‌ها در رسیدگی به وضعیت این زندانی بی‌تاثیر نباشد.

او همچنین با رد اتهام‌های بدون سند و مدرک علیه مادرش گفت وکلای خانم ثابت درخواست تجدیدنظر داده‌اند ولی هنوز شعبه رسیدگی به این تقاضا مشخص نشده یا اگر مشخص شده به خانواده و وکلای او اطلاع داده نشده است.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌وکار علیه آن‌ها صادر کرده‌اند.

مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهایی، رفتار حکومت جمهوری اسلامی را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.