انتقاد چین از تدابیر کرونایی کشورها علیه مسافران چینی: مقابله به مثل می‌کنیم

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین

چین ضمن انتقاد از پیش‌شرط تست منفی کووید ۱۹ که اخیراً از سوی شماری از کشورها برای مسافران چینی اِعمال شده، تهدید به انجام «اقدامات متقابل» علیه این کشورها کرد.

چین به‌تازگی محدودیت‌هایی را که برای بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر در این کشور اعمال می‌شد کاهش داد و این امر باعث نگرانی کشورهای مختلفِ مقصد گردشگران چینی شده است.

از جمله ایالات متحده، بریتانیا، هند، استرالیا، ژاپن و چندین کشور اروپایی به‌ دلیل نگرانی نسبت به صحت و شفافیت داده‌های رسمی دولت چین محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای مسافران چینی اعلام کرده‌اند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست توجیهی محدودیت‌های اعمال‌شده برای مسافران چینی را «فاقد مبنای علمی» و «با اهداف سیاسی» دانست و تهدید به «مقابله به مثل» کرد.

پکن از زمان تغییر سیاست کرونایی خود از ماه گذشته، به‌ طور رسمی تعداد کمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید ۱۹ را گزارش کرده است. این در حالی است که خبرگزاری‌ها، از جمله رویترز، از افزایش تشییع جنازه‌ها در این کشور خبر می‌دهند.

به نوشته رویترز، بیمارستان‌ها در چین نیز مملو از بیمار هستند و کارشناسان بین‌المللی بهداشت حداقل یک میلیون مرگ را در چین در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند.

دولت چین تاکنون در تلاش بود تا از طریق قرنطینه‌های گسترده، ویروس کرونا را در این کشور به طور کامل ریشه‌کن کند، اما اکنون با شکست سیاست «کووید صفر» و برداشته شدن بسیاری از محدودیت‌ها، جمعیت ۱.۴ میلیاردی این کشور که به‌ دلیل شهربندان‌های طولانی مصونیت طبیعی کمی در برابر کووید ۱۹ دارند، در خطر مرگ‌ و میر بالا قرار گرفته‌اند.