آغاز اجرای طرح پلیس فتا برای «فرزندپروری سایبری صحیح در خانواده‌ها»

همزمان با آغاز سرکوب اعتراضات جاری در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ را فیلتر کردند

فرماندهان پلیس فتای نیروی انتظامی از آغاز اجرای طرحی خبر دادند که در چارچوب آن قرار است ماموران پلیس بکوشند خانواده‌ها را به تماس با پلیس برای «آموزش» نوع فعالیت‌های «مجاز» کودکان در فضای مجازی ترغیب کنند.

پلیس فتا نام این طرح را سومین پویش «کودکان سایبری» در سراسر ایران ذکر کرده و وب‌سایت و شماره تلفنی را نیز برای «مراجعه» خانواده‌ها به پلیس در این باره منتشر کرده است.

داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از اجرای این طرح از روز ۲۴ دی تا ۲۹ دی خبر داده و مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتا استان بوشهر نیز در این رابطه، نوجوانانی را که محتوای تولیدی آنها در اینترنت، محتوای مورد نظر جمهوری اسلامی نیست «مجرمین سایبری» نام گذاشت و گفت که «درصد قابل توجهی از مجرمین سایبری هم در طیف سنی نوجوانی بوده و عموماً از روی ناآگاهی و عدم اطلاع از مجرمانه بودن عمل ارتکابی، در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند.»

او هدف از اجرای طرح جدید پلیس را «شکل‌گیری فرزندپروری سایبری صحیح در خانواده‌ها» عنوان کرد.

بیشتر در این باره: صدا و سیما از پخش اعترافات دختران رقصنده اینستاگرام دفاع کرد

برگزاری این طرح در حالی است که در جریان اعتراضات سراسری در ایران، برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دلایل این اعتراضات را به حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ربط داده بودند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۳ مهر با اعلام این که میانگین سنی بسیاری از بازداشت‌شدگان ۱۵ سال است، معترضان را «گمراه‌شده» و «معتاد به بازی‌های یارانه‌ای» توصیف کرد.

همچنین همزمان با آغاز سرکوب اعتراضات جاری در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ را که متعلق به شرکت آمریکایی متا هستند، فیلتر کردند و خواستار معرفی یک نماینده از سوی این شرکت در ایران شدند.

پیشتر نیز جمهوری اسلامی بسیاری از شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر فیس‌بوک و توئیتر را در ایران مسدود کرده و مدعی است که این شبکه‌ها عامل اصلی اعتراضات متعدد سال‌های اخیر هستند.