پسرِ میریوسف یونسی: مأموران هم‌زمان با بازداشت پدرم صحنه‌سازی و فیلمبرداری کردند

میریوسف یونسی در کنار پسرش، علی

رضا یونسی،‌ پسر میریوسف و برادر علی، از صحنه‌سازی مأموران وزارت اطلاعات و فیلمبرداری از این صحنه‌ها در روز بازداشت پدرش در هفتم دی ماه خبر داده است.

پسر آقای یونسی روز یکشنبه ۲۵ دی در توئیتر نوشت که در روز بازداشت پدرش، سه همکار او هم «بازداشت و عصر همان روز آزاد شدند و مأموران اطلاعات در حمله به منزل یکی از این همکاران، وی و همسرش را مقابل تلویزیون قرار داده و کانال سیمای آزادی (کانال سازمان مجاهدین) را پخش و از آن‌ها فیلمبرداری کردند».

میریوسف یونسی پدر علی یونسی، دانشجوی نخبه زندانی، است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شده او را به‌دلیل عضویت در «شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزاتِ تیم‌های عملیاتی» سازمان مجاهدین خلق در ایران بازداشت کرده است.

بیشتر در این باره: خانواده یونسی درباره در خطر بودن جان پدرشان در بازداشت هشدار دادند

پسر آقای یونسی همچنین خبر داده است که مأموران اطلاعاتی همکار پدرش را پس از فیلمبرداری در خانه به دفتر کارشان که از صبح پلمب شده بوده می‌برند و می‌گویند به‌طور طبیعی پشت میز کارش بنشیند «تا صحنه‌ای را ضبط کنند که در آن مأموران وزارت اطلاعات به دفتر حمله کرده و وی را آن‌جا بازداشت می‌کنند».

به‌گفته آقای یونسی، همه این صحنه‌های فیلمبرداری‌شده بخشی از فیلمی است که وزارت اطلاعات در حال تهیه آن علیه پدرشان است تا «سناریونویسان این پرونده را به‌عنوان "عمليات موفق" به رؤسای خود در وزارت اطلاعات ارائه دهند».

یک هفته پس از بازداشت میریوسف یونسی، دخترش آیدا نیز خبر داده بود که پدرش یک هفته پس از بازداشت از زندان تماس گرفته و گفته است: «یک هفته است ۱۰-۱۲ بازجو با انواع فحش‌ جنسی از او می‌خواهند که اتهاماتی بی‌اساس را قبول کند.»

به‌گفته دختر آقای یونسی، او «به بازجوها گفته تمام اسناد کاری دفترشان مکتوب و در دسترس است، اما بازجوها اصرار دارند وی را به پرونده‌ای که به او مربوط نیست ارتباط دهند».

این در حالی است که رضا و آیدا، فرزندان آقای یونسی، بار دیگر تأکید کرده‌اند که اتهامات وزارت اطلاعات علیه پدرشان بی‌اساس است و این اقدام را واکنش این نهاد امنیتی به «توجهات جلب‌شده» به علی یونسی و امیرحسین مرادی در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» توصیف کرده‌اند.

وزارت اطلاعات و قوه قضاییه هنوز واکنشی به آن‌چه فرزندان آقای یونسی می‌گویند نشان نداده‌اند.

علی یونسی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم، و امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی نخبه دانشگاه شریف، در سال ۱۳۹۹ بازداشت و به‌ اتهام «تخریب، اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام» به ۱۶ سال زندان محکوم شدند.

در جریان اعتراضات سراسری، روز ۱۶ آذر و هم‌زمان با هم‌زمان با سومین روز از اعتصاب‌های سراسری، این دو دانشجوی زندانی در پیامی مشترک از زندان اوین از اعتراضات دانشجویی جاری در ایران حمایت کردند و نوشتند: «ما شراره‌های خورشید آزادی را که در دل تاریک‌ترین شبِ وطن عزمِ طلوع کرده است از پشت دیوارهای سنگی زندان اوین می‌بینیم.»