«مکاتبات محرمانه» آموزش و پرورش: منتظر توجه دولت به آموزش دانش‌آموزان هستیم

مدارس ایران

تعداد روزهای تعطیلی مدارس تهران به دلایل مختلف به ویژه آلودگی هوا همچنان در حال افزایش است و یک مقام ارشد وزارت آموزش و پرورش از «مکاتبات متعدد محرمانه» در این باره خبر داد و درباره پیامدهای تعطیلی ادامه‌دار مدارس ابراز نگرانی کرد.

محمد محمدی، مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه دوم بهمن به خبرگزاری تسنیم گفت که این وزارتخانه در پی این مکاتبات، «منتظر توجه» مقام‌های دولتی «به آموزش و تربیت دانش‌آموزان» است.

او با انتقاد از مقام‌های دولتی تاکید کرد که تعطیلی مدارس «تنها و نخستین راه حل رفع آلودگی هوا نیست و وقتی مدارس را تعطیل می‌کنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد».

بیشتر در این باره: فرهیختگان: مدارس ایران طی چهارماه، تنها ۳۸ روز باز بودند

محمدی با تاکید بر این که «عمیقاً نگران وضعیت تعطیلی مدارس هستیم»، افزود: «دانش‌آموز دبستانی اگر چند روز تعطیل باشد، هنگامی که به مدرسه مراجعه می‌کند، معلم دوباره باید دانش‌آموزان را آماده کند و ادامه‌دار شدن تعطیلات، خانواده‌ها را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.»

به گفته این مقام وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، «یادگیری کامل ندارند».

روز یک‌شنبه اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در پیامی که به علت غیرحضوری شدن مکرر مدارس صادر کرده گفته است: «هزینه‌های دور شدن دانش آموزان از فضای تعاملی مدرسه به بهانه‌های مختلف، به مراتب عواقبی سنگین‌تر از هزینه جرم مندرج در قانون حمایت از کودکان دارد.»

در ادامه این پیام آمده است: «مسئولان آموزش و پرورش در تلاش هستند نهادهای تصمیم‌گیر مربوطه را متقاعد کنند تعطیلی مدرسه نباید اولین راه حل برای رفع هر نوع مشکل اجتماعی و محیط زیستی باشد و این تعطیلی‌ها باید به کمترین میزان خود برسد.»

روز بیست و هفتم دی، روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت با وجود گذشت چهار ماه از سال تحصیلی در ایران، دانش‌آموزان «تنها ۳۸ روز» به مدرسه رفتند.

بر اساس این گزارش، یکی از دلایل تعطیلی مدارس در این ماه‌ها اعتراضات سراسری در شهرهای ایران بوده است.

اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران که پس از مرگ مهسا امینی رخ داد، به مدارس نیز کشیده شد و نه تنها شمار زیادی از دانش‌آموزان از آن حمایت کردند، بلکه به صورت کم‌سابقه‌ای، شماری از آنها مورد خشونت نیروهای امنیتی قرار گرفته و بازداشت و حتی کشته شدند.

در گزارش این روزنامه، مواردی چون آلودگی هوا، سرمای زیاد و بی‌سابقه، بارش برف و باران سنگین و شدید، گرد و غبار و بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی نیز از دیگر دلایل تعطیلی مکرر مدارس گزارش شده است.

بیشتر در این باره: افزایش آلودگی هوا در تهران و برخی شهرها؛ زاکانی: ما مسئول مستقیم کاهش آلودگی هوا نیستیم