هشدار طالبان به دختران در مورد شرکت در آزمون دانشگاه‌های خصوصی

شماری از دختران جویای تحصیل در کابل

در حالی که آزمون ورودی دانشگاه‌های خصوصی افغانستان برای ترم بهار روز یکشنبه، نهم بهمن، در برخی از ولایات این کشور در حال برگزاری است، طالبان به زنان و دختران هشدار داد که نباید در امتحان ورودی این دانشگاه‌ها شرکت کنند. این دستور طالبان تنها یک روز پیش از برگزاری آزمون‌ها اعلام شد.

طالبان با این دستور خود در روز هشتم بهمن، بر ممنوعیت تحصیل دختران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تاکید کرده است.

در این فرمان آمده است با هر دانشگاهی که از این امر سرپیچی کند، به عنوان «متخلف»، «برخورد قانونی» خواهد شد.

طالبان در حالی منع تحصیل زنان را گسترش داده که جامعه بین‌المللی در ماه‌های گذشته با محکوم کردن این سیاست، تلاش کرده بود در دیدار با مقامات طالبان آن‌ها را به تجدید نظر تشویق کند.

وزیر آموزش عالی در دولت طالبان ماه گذشته گفته بود که منع ورود زنان به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای «جلوگیری از اختلاط زن و مرد» در این مراکز «ضروری است».

طالبان همچنین مفاد برخی از دروس را ناقض اصول اسلامی نامیده بود. اما با این حال، وزیر آموزش عالی طالبان قول داده بود که «پس از رفع مشکلات، دانشگاه‌ها به روی تحصیل زنان گشوده شود».

تحصیل دختران در دبیرستان نیز از آغاز روی کار آمدن حکومت طالبان ممنوع شده و قول گروه حکومتی برای حل «مسائل فنی» در این ارتباط هنوز عملی نشده‌است. صدها هزار دختر بعد از کلاس ششم مدرسه خانه‌نشین شده‌اند.

یکی از دخترانی که بورسیه کشور ایتالیا را بدست آورده و نخواست نامش ذکر شود به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد گفت که برای ادامه تحصیل زحمات زیاد کشیده اما اکنون نمی‌تواند از بورسیه‌اش استفاده کند.

او می‌گوید: «من چند وقت قبل به یک بورسیه درخواست دادم و تمام مراحل را سپری کردم و نتوانستم به دلیل نداشتن محرم بروم بیرون از افغانستان، تنها مرد فامیل ما پدرم است که او هم ایران برای کار کردن رفته است و من که تلاش می‌کنم تا آینده خودم را بسازم اجازه تحصیل و بیرون رفتن نداریم.»

مارتین گریفیتس، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و مسئولان دو نهاد بزرگ بین‌المللی مددرسانی در هیئتی به ریاست آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، در روزهای گذشته دو بار به افغانستان رفتند تا برای بهبود وضعیت زنان تلاش کنند.

هیئت یادشده در گفت‌وگو با شماری از سران طالبان بر لزوم کار زنان در نهادهای بشردوستانه برای ادامه کار این موسسات تأکید کرد. این تماس‌ها به بازگشت شماری از زنان کارمند در این نهادها انجامید.

اما محمد کریم ناصری، سخنگوی اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی، گفت که این مراکز از دستور تاز طالبان در خصوص منع مشارکت زنان در آزمون ورودی، «نگران» و «ناراحت» هستند.

ایران از ماه گذشته اعلام کرده که شماری از دانشجویان زن افغانستانی را در مراکز دانشگاهی خود خواهد پذیرفت. اما از گزارش برخی از دانشگاه‌های ایران چنین برمی‌آید که بخشی از این پذیرش «مجازی» و بسیار محدود خواهد بود.

پیش از این، حدود ۷۰ هزار تن از ۲۰۰ هزار دانشجو در ۱۴۰ دانشگاه خصوصی در ۲۴ ولایت افغانسان، دختران و زنان بودند. شمار زیادی از ۲۵ هزار کارمند این مراکز نیز زن بودند.