نتانیاهو: اروپا به همسویی با اسرائیل در مورد ایران نزدیک‌تر شده است

نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه هفتگی کابینه این کشور

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که به تازگی با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرده، اعلام کرد اروپا به همسویی با اسرائیل در مورد تلاش برای جلوگیری جمهوری اسلامی در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه ۱۶ بهمن در نشست هفتگی کابینه اسرائیل به سفر اخیر خود به پاریس و دیدار با مکرون اشاره کرد و گفت: «محور گفت‌وگوی طولانی ما هدف مشترک ما [در زمینه] مبارزه با تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و زرادخانه هسته‌ای بود.»

او افزود که به یاد نمی‌آورد که پیشتر مواضع دو کشور اسرائیل و فرانسه در قبال ایران تا این اندازه به هم نزدیک بوده باشد.

بیشتر در این باره: هشدار مکرون درباره عواقب جدی تداوم توسعه برنامه اتمی ایران

با این حال، نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد که مواضع اسرائیل با کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه «یک موضع نیست، اما مواضع [نسبت به گذشته] بسیار نزدیک‌تر هستند».

نتانیاهو که در اولین سفر رسمی خارجی خود پس از رسیدن دوباره به قدرت به فرانسه سفر کرده بود، شامگاه پنجشنبه ۱۳ بهمن با مکرون در کاخ الیزه دیدار و درباره تهدیدات هسته‌ای ایران و بازدارندگی اقدامات این کشور در منطقه گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار، کاخ الیزه در بیانیه‌ای نوشت که مکرون در این دیدار تاکید کرد که توسعه «پرشتاب» برنامه هسته‌ای ایران «قطعا» عواقب جدی برای این کشور در پی خواهد داشت.

نتانیاهو که همچنین روز یکشنبه به دیدارهای اخیر خود با مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت مواضع اسرائیل و آمریکا نیز درباره ایران، به یکدیگر نزدیک‌تر شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۱۰ بهمن در دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفته بود کشورش از هر چه در توان دارد، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی وعده «نابودی اسرائیل» را تکرار می‌کنند، مقام‌های آمریکایی همواره بر تعهد واشینگتن در زمینه تأمین امنیت اسرائیل تأکید کرده‌اند.