استقبال ده‌ها «جمهوری‌خواه» از بیانیه موسوی: «موضعی مثبت برای تقویت همبستگی»

میرحسین موسوی

۸۵ فعال سیاسی و مدنیِ «جمهوری‌خواه» از بیانیه اخیر میرحسین موسوی درباره لزوم گذار از جمهوری اسلامی استقبال کردند و آن را «مثبت و راهگشا» خواندند.

در بیانیه این فعالان ایرانی آمده است: «ما امضاکنندگان این بیانیه از گرایش‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی بیانیه آقای میرحسین موسوی را موضعی مثبت و رو به پیش برای تقویت همبستگی در فضای سیاسی رنگین کمانی ایرانیان خواهان گذار از جمهوری اسلامی می‌دانیم.»

امضاکنندگان در توضیح مرام سیاسی خود نوشته‌اند که «معتقد به جدایی دین و حکومت، یکپارچگی سرزمینی ایران و به دنبال ایجاد یک جمهوری دموکراتیک با رعایت منشور حقوق بشر هستیم.»

بیشتر در این باره: ابوالفضل قدیانی: اصلاح‌طلبان به میرحسین موسوی بپیوندند و از جمهوری اسلامی عبور کنند

آنان افزودند: «ما از نقش و اثر ایشان [میرحسین موسوی] در ارتقاء سیاسی پایگاه اجتماعی‌شان و به خصوص تاثیر این موضع راهبردی بر بخش‌هایی از جریان‌های سیاسی و نیروهای نظامی درون قدرت آگاهیم.»

این فعالان جمهوری‌خواه تاکید کرده‌اند: «ما معتقدیم باید هر چه بیشتر به نگاه‌ها و رویکردهای مروج همبستگی ملی دامن زد و مانع مواضع افراطی، تفرقه‌افکنانه و انحصارطلبانه شد. ما نیازمند نگاه جبهه‌ای هستیم و نه نگرش مرکز ـ پیرامون.»

ئالان توفیقی، منصور فرهنگ، مهدی جامی، حمید آصفی، حسن زهتاب، احمد علوی، منصوره شجاعی، معصومه چراغی و رضا علیجانی از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

روز شنبه، آقای موسوی، از رهبران «جنبش سبز» که همچنان در حصر به سر می‌برد، با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری همه‌پرسی «آزاد و سالم» در ایران و گذار از جمهوری اسلامی شد.

پس از آن، هفت زندانی سیاسی سرشناس و همچنین جمعی از نواندیشان دینی و چهره‌های جریان «ملی مذهبی» از این بیانیه حمایت کردند.

همچنین ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی ساکن ایران، از نیروهای اصلاح‌طلب در کشور خواست به آقای موسوی «تأسی کرده و عبور خود را از نظام جمهوری اسلامی اعلام کنند.»

در مقابل قوه قضاییه جمهوری اسلامی میرحسین موسوی را به «هدایت‌ شدن» توسط سازمان مجاهدین خلق متهم کرده، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران نیز از بیانیه آقای موسوی قدردانی کرد.