سایپا خواهان افزایش قیمت کارخانه‌ محصولات خود به دست شورای رقابت شد

کارخانه سایپا

سایپا، شرکت خودروساز ایرانی، رسما از دولت خواهان افزایش قیمت کارخانه‌ای خود شده است.

بر اساس نامه رسمی سایپا که روز پنج‌شنبه، ۲۷ بهمن، در رسا‌نه‌های ایران منتشر شد، گروه خودروسازی سایپا در نامه‌ای به شورای رقابت خواستار افزایش قیمت کارخانه محصولات این شرکت خودروسازی شده است.

در نامه سایپا آمده است: «کلیه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصولات بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده است.»

رسانه‌های ایران چندی پیش گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌داد شرکت‌های خودروساز ایران در چند ماه اخیر تیراژ تولید خود را «برای فشار» به دولت ایران کاهش داده‌اند.

در همین زمینه روزنامه دنیای اقتصاد در روز ۱۳ بهمن نوشته بود: «خودروسازان در ماه گذشته و نسبت به آخرین ماه پاییز، تعداد محصول کمتری را به تولید رساندند، به نظر می‌رسد خودروسازان تولید خود را در دی‌ماه به‌عمد پایین آورده‌اند و پس از افزایش قیمت رسمی محصولاتشان، دوباره تیراژ را افزایش خواهند داد.»

به نوشته دنیای اقتصاد، این اقدام احتمالی از آن جهت است که خودروسازان گاهی برای آن که خودروهایشان را با قیمت به‌روز‌شده تحویل دهند دست به احتکار آنها می‌زنند، اقدامی که دردسرهای زیادی به دنبال دارد.

این در حالی است که خودروسازان وقتی تولید را (تا حدی که تعهدات با قیمت قطعی خود را تحویل دهند) نگه دارند، «دیگر نیازی به احتکار نیست و هر وقت قیمت رسما و با مجوز نهادی مثل شورای رقابت بالا رفت، تیراژ را هم افزایش خواهند داد.»

حال به نظر می‌رسد در پی افزایش چشمگیر قیمت دلار در روزهای اخیر شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز، زیان را بهانه قرار داده‌اند تا با فشار به دولت قیمت کارخا‌نه‌ای خودرو را افزایش دهند.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، گفته است: «بدهی خودروسازان دولتی

به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است.

خودروسازان باید محصول‌شان را به قیمت واقعی و با دریافت سود بفروشند. این بدهکاری آن‌ها به‌ دلیل فروش محصول با قیمت‌گذاری دستوری و در واقع زیرِ قیمتِ تمام شده ‌است.»

برخی کارشناسان می‌گویند به دلیل افزایش قیمت دلار بسیاری از مردم به دنبال خرید خودرو هستند و تولید بسیار پایین‌تر از تقاضا بازار است و کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان سبب افزایش بیشتر قیمت خودرو در بازار خواهد شد.