سفیر آمریکا: اسرائیل می‌تواند هر کاری برای مقابله با دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای انجام دهد

تام نایدز سفیر آمریکا در اسرائیل

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، با بیان این‌که «هیچ شانسی برای بازگشت ما به میز مذاکرات با ایران وجود ندارد»، اعلام کرد اسرائیل هر کاری برای مقابله با دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای لازم باشد، می‌تواند انجام دهد و آمریکا از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

بر اساس خبری که روزنامه تایمز اسرائیل روز یکشنبه ۳۰ بهمن منتشر کرد، آقای نایدز در یک کنفرانس در اورشلیم گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن گفته است، ما منتظر نمی‌مانیم و مشاهده نخواهیم کرد که ایران به یک سلاح هسته‌ای دست یابد.»

او افزود: «دوم این‌که همهٔ گزینه‌ها روی میز است. سوم این‌که اسرائیل می‌تواند و باید هر کاری برای مقابله با آن انجام دهد و ما از آن‌ها [اسرائیلی‌ها] حمایت می‌کنیم.»

بیشتر در این باره: آمریکا، اسرائیل و متحدان عربی از «هوش مصنوعی» علیه پهپادهای ایران استفاده می‌کنند

این اظهارات در حالی است که مقام‌های اسرائیلی نیز بارها تأکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد.

سفیر آمریکا در اسرائیل همچنین گفت که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اکنون متوقف شده و از آن‌جا که جمهوری اسلامی پهپادهای روسیه را برای تهاجم علیه اوکراین تأمین می‌کند، واشینگتن نمی‌تواند با تهران به‌طور غیرمستقیم مذاکره کند.

او تأکید کرد: «ایرانی‌ها پهپاد در اختیار روسیه قرار می‌دهند و این پهپادها اوکراینی‌های بی‌گناه را می‌کشند. امروز هیچ شانسی برای بازگشت ما به میز مذاکرات وجود ندارد.»

آقای نایدز همچنین با بیان این‌که همکاری آمریکا و اسرائیل در قبال ایران تنگاتنگ است، گفت: «تهدید ایران هسته‌ای برای اسرائیل نیست، برای خاورمیانه و آمریکا هم وجود دارد. ما روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.»

این اظهارات هم‌زمان با انتشار گزارش بلومبرگ است که روز یکشنبه گزارش داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در تأسیسات هسته‌ای ایران آثار اورانیوم با غنای ۸۴ درصد کشف کرده‌اند.

غنی‌سازی تا سطح ۸۴ درصدی تنها شش درصد کمتر از میزانی است که برای تولید بمب هسته‌ای نیاز است.