رسانه‌های جمهوری اسلامی از اعدام یک زندانی سیاسی در کرمانشاه خبر دادند

سرکوت (آرش) احمدی اهل روانسر در استان کرمانشاه بامداد چهارشنبه سوم اسفند اعدام شد

رسانه‌های حکومتی در ایران از اعدام سرکوت (آرش) احمدی، زندانی سیاسی، به اتهام «عضویت در حزب کومله و قتل یکی از ماموران انتظامی» در بامداد چهارشنبه سوم اسفند خبر دادند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی با اعلام این خبر، اعترافات اجباری این متهم را پخش کرده که در دیگر رسانه‌های حکومتی نیز منتشر شده است.

پخش چنین اعترافاتی همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره اعدام زندانیان سیاسی و زندانیان اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران مرسوم است.

اما همواره این اعترافات اجباری از سوی فعالان و سازمان‌های حقوق بشری محکوم و تاکید شده که تحت فشار و شکنجه اخذ شده است.

چند ساعت پیش از انتشار گزارش‌های رسمی در عصر روز چهارشنبه، منابع حقوق بشری از اعدام آقای احمدی خبر داده و اعدام کرده بودند که حکم اعدام او در زندان دیزل آباد کرمانشاه اجرا شد.

سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «سرکوت احمدی اهل روانسر بوده و پیشتر عضو حزب کومله کردستان ایران بوده و بعدا از حزب جدا شده بود.»

بر اساس این گزارش، آقای احمدی در آذر ماه سال ۹۹، زمانی که قصد داشت به خارج از کشور مهاجرت کند، در مرز ایران و ترکیه بازداشت شد.

این منبع در ادامه گفت: «در بهمن ماه همان سال، قرارگاه اشرف وابسته به نیروی زمینی سپاه پاسداران، اطلاعیه‌ای منتشر کرد که سپاه قرارگاه یک شهروند را به اتهام قتل حسن ملکی که یکی از پرسنل نیروی انتظامی بوده، بازداشت کرده‌ است. این درحالی است که سرکوت احمدی همیشه اتهام قتل را رد کرده بود.»

سازمان حقوق بشر ایران و برخی دیگر از سازمان‌های حقوق بشری تاکید کردند که اعدام این «زندانی سیاسی کرد» بدون اطلاع خانواده و انجام ملاقات آخر صورت گرفت.

بیشتر در این باره: حیدر قربانی، زندانی سیاسی، «مخفیانه» اعدام شد؛ تجمع مردم معترض کامیاران