جمهوری اسلامی در دو ماه اخیر «بیش از ۹۰ نفر» را اعدام کرده است

دو سازمان حقوق بشری غیردولتی گزارش دادند که قوه قضاییه جمهوری اسلامی در دو ماه گذشته دست‌کم ۹۴ نفر را اعدام کرده‌ است که نشانه افزایش قابل ملاحظه‌ نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

عفو بین‌الملل و بنیاد عبدالرحمن برومند روز پنج‌شنبه، ۱۱ اسفند، آمارهای خود از اعدام‌ها در ایران در دو ماه آغازین سال جاری میلادی، ژانویه و فوریه، را در بیانیه‌ای اعلام کردند.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این دو سازمان، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین از «خشونت جنسی و انواع دیگر شکنجه» برای اخذ اعترافات اجباری از زندانیان استفاده کرده‌اند.

بیشتر در این باره: بیانیه مشترک ده‌ها کشور برای توقف اعدام‌ها و نقض حقوق بشر در ایران

«افزایش قابل توجه» تعداد اعدام در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ در ایران در حالی است که در ماه‌های اخیر سازمان‌های حقوق بشری از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بارها خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شده‌اند.

همچنین در جریان نشست این شورا بیش از پنجاه کشور جهان با انتشار بیانیه مشترکی خواستار توقف صدور و اجرای حکم اعدام در ایران شدند.

این دو سازمان غیردولتی همچنین در گزارش خود، از «استفاده روزافزون از مجازات اعدام علیه اقلیت‌های تحت آزار و اذیت» در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، مقامات ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، حداقل یک نفر از اقلیت عرب اهوازی، ۱۴ کرد و ۱۳ بلوچ را در پی محاکمه‌های ناعادلانه اعدام و ده‌ها نفر دیگر را به این مجازات محکوم کرده‌اند.

در این گزارش آمده که برخی از این افراد در پرونده‌های مربوط به تظاهرات و جنبش اعتراضی جاری در ایران محکوم شده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با تکیه بر موضع پیشین حکومت که در ماه‌های اخیر بارها بدون ارائه شواهد تکرار شده گزارش‌های این شبکه تلویزیونی درباره تجاوزهای جنسی به بازداشت‌شدگان اعتراضات در ایران را «جهت‌دار و نادرست» خواند.

او همچنین مدعی شد که «هیچ‌ فردی در تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز دستگیر نشده است».

بیشتر در این باره: نرگس محمدی: در هر دو مورد تعرض جنسی و شکنجه حاضر به شهادت هستم