امارات از نخستین پهپاد چاپ سه‌بعدی خود رونمایی کرد

عکس آرشیوی است

امارات از نخستین پهپاد خود که با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده است، رونمایی کرد.

به گزارش خلیج‌تایمز و شبکه خبری آی۲۴، این پهپاد که از روی عرشه کشتی به پرواز درمی‌آید، با داشتن حسگرها و سامانه‌های پیشرفته تصویربرداری، امکان پایش حریم آبی این کشور و شناسایی مین‌های دریایی را دارد.

بدنه این پهپاد با حدود پنج متر طول و ۳۵۰ کیلوگرم وزن، ساخت شرکت تجهیزات دریانوردی الصیر، مستقر در ابوظبی است و با چاپگر سه‌بعدی رباتیک تولید شده است.

از این پهپاد که «هایدرا» نام دارد، در آخر هفته گذشته در جریان نمایشگاه دریایی «ناودکس ۲۰۲۳» که هم‌اکنون در امارات متحده عربی در جریان است، رونمایی شد.

تولید پهپاد به‌وسیله چاپگر سه‌بعدی پیشتر در کشورهایی مانند بریتانیا محقق شده و ظاهراً امارات نخستین کشور منطقه است که در ساخت پهپاد بدین طریق موفق عمل کرده است.

کارشناسان می‌گویند که فناوری چاپ سه‌بعدی امکان ساخت اشکال و قطعات پیچیده را ساده‌تر می‌کند و کاربرد آن در صنایع هوایی و پهپادی در آینده بسیار گسترش خواهد یافت.

امارات که در سال‌های گذشته برای نوین‌سازی جنگ‌افزارهای خود بودجه‌های کلان اختصاص داده، در روزهای گذشته یک «پهپاد بومی» را نیز با نام «جِنیه»، با ویژگی رادارگریزی و امکان عملیات تهاجمی و حمل ۴۸۰ کیلوگرم مواد منفجره به نمایش گذاشت.

امارات در طول برگزاری دو نمایشگاه همزمان «ناودکس ۲۰۲۳» و «آیدکس ۲۰۲۳»، دست‌کم یازده مدل از پهپادهای جدید خود را ارائه کرده است.

در هفته نخست نمایشگاه تجهیزات دریایی پیشرفته نیز امارات و اسرائیل از نخستین شناور دریایی ساخت مشترک خود برای مقابله با تهدیدات دریایی رونمایی کردند.

این شناور حاصل همکاری کنسرسیوم صنایع دفاعی امارات و صنایع هوافضای اسرائیل بود اما مقامات ابوظبی تأکید دارند که گسترش «تولید بومی» تجهیزات هوایی و دریایی در صدر اولویت برنامه‌های امارات قرار دارد.

بودجه‌های کلان برای پیشرفت‌های تحقیقاتی در صنایع هوایی و دریایی امارات افزون بر بودجه دفاعی این کشور است که برای سال جاری میلادی، بیش از ۲۵ میلیارد دلار تعیین شده است.