ادامه اعتراض هزاران اسرائیلی؛ نتانیاهو در فرودگاه با لوید آستین دیدار کرد

بنیامین نتانیاهو (جلو) در کنست

هزاران اسرائیلی روز پنج‌شنبه، ۱۸ اسفند، با بستن خیابان‌ها در شهرها و بزرگراه‌های اصلی و تلاش برای جلوگیری از سفر خارجی بنیامین نتانیاهو، به فراخوان ستاد مخالفان دولت پاسخ مثبت دادند تا به ادامه اصرار دولت به پیشبرد طرح تغییرات در دستگاه قضایی اعتراض کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و همسرش برای گریز از ترافیک ایجادشده در بزرگراه اصلی میان اورشلیم و تل‌آویو، که فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون در میانه آن قرار دارد، خود را با بالگرد به فرودگاه رساندند.

وضعیت ایجادشده در اسرائیل برنامه سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، را نیز با اخلال روبه‌رو کرد.

بنیامین نتانیاهو ناچار شد با آقای آستین که در سفر منطقه‌ای است، در ساختمان یک کارگاه واقع در فرودگاه بن‌گوریون دیدار کند. موضوع این مذاکرات گفت‌وگو در مورد ایران و همکارهای راهبردی دو کشور توصیف شده بود.

از چند روز پیش که اعلام شده بود نخست ‌وزیر اسرائیل روز ۱۸ اسفند به ایتالیا سفر می‌کند، ستاد مخالفان این روز را روز «مقاومت در برابر دیکتاتوری» نامیده و خواهان گسترش اعتراضات به تغییرات دستگاه قضایی شد.

شماری از حقوقدانان و مقامات امنیتی پیشین طرح‌هایی برای «سازش» میان دولت و مخالفان تهیه کرده و آن را با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهور اسرائیل، در میان گذاشته‌اند.

مقامات دولت نتانیاهو برخی از نکات مطرح شده در پیشنهادات سازش را پذیرفته و خواهان مذاکره با سران اپوزیسیون شده‌اند.

اما سران احزاب مخالف روز پنج‌شنبه همچنان تأکید کردند که هر نوع مذاکره مشروط به قطع کامل روند قانون‌گذاری‌های جدید در مجلس است.

مخالفان تغییرات قوه قضائیه را «کودتای حکومتی» نامیده و نسبت به «فروپاشی» بنیان‌های مردمسالاری در اسرائیل هشدار می‌دهند.

بنیامین نتانیاهو و حامیانش در عین حال که مخالفان را به تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات دموکراتیک متهم می‌کنند، اذعان دارند که رویکردهای بی‌سابقه مانند سرپیچی نظامیان ذخیره از خدمت در ارتش و نهادهای مهم امنیتی و دفاعی، که مخالف تغییرات قضایی هستند، یک خطر بزرگ برای حیات کشورشان است.

بیشتر در این باره: تغییر برنامه سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل به دلیل اعتراضات سراسری در این کشور