نامه رئیس سابق انرژی اتمی اسرائیل به نتانیاهو: موضع کشور را در مقابله با ایران تضعیف می‌کنید

صدها هزار اسرائیلی در دو ماه و نیم اخیر علیه لایحه اصلاحات قضایی اعتراض کرده‌اند

رئیس سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل در نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور هشدار داد تغییرات قضایی که دولت کنونی در دستور کار خود قرار داده، موضع اسرائیل در مقابله با ایران را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش شبکه وای‌نت، زیو اسنیر که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ از سوی بنیامین نتانیاهو به رهبری کمیسیون اتمی این کشور منصوب شده بود، این نامه را روز یکشنبه ۲۸ اسفند به آقای نتانیاهو ارسال کرده است.

بنیامین نتانیاهو ششمین دورهٔ نخست‌وزیری خود را با تشکیل یک ائتلاف از تندروهای مذهبی دست راستی آغاز کرده که قصد ایجاد تغییر در قوه قضاییه این کشور را دارند.

مخالفان دولت که معتقدند این روند کشورشان را به سوی دیکتاتوری از نوع مذهبی سوق می‌دهد، تغییرات قوه قضاییه را «کودتای حکومتی» نامیده و نسبت به «فروپاشی» بنیان‌های مردم‌سالاری در اسرائیل هشدار می‌دهند.

بیشتر در این باره: اعتراض هزاران اسرائیلی به دولت به دلیل تغییرات قضایی ادامه دارد

زیو سنیر در نامهٔ خود به نخست‌وزیر به چهار هدف اصلی که نتانیاهو در اولین نشست کابینهٔ خود در دسامبر برای دولتش اعلام کرده، اشاره کرده است: جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای؛ بازگرداندن «امنیت و حکمرانی» به اسرائیل؛ کاهش هزینه‌های بالای زندگی و قیمت مسکن؛ و عادی سازی روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر.

آقای اسنیر در نامهٔ خود نوشته است که «در آن نشست، اصلاحات قضایی حتی ذکر نشد و اکنون تمرکز بر ایجاد تغییرات گسترده در قوه قضاییه، توانایی نتانیاهو را برای دستیابی به اهداف کلیدی که او مطرح کرده است، به ویژه در زمینه مقابله با ایران، تضعیف خواهد کرد».

رئیس پیشین کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل افزوده است: «رقابت استراتژیک با ایران مستلزم به‌کارگیری تمام منابع اسرائیل و پیشبرد قدرت آن از لحاظ نظامی، اقتصادی، دیپلماتیک و اجتماعی است. ایران در حال تقویت موقعیت و توانایی‌های خود در زمینه هسته‌ای، روابط با روسیه و چین، مقابله با تحریم‌ها و موارد دیگر است. همه اینها در حالی است که غرب به رهبری آمریکا مشغول رقابت با چین، جنگ در اروپا، مبارزه با روسیه و بحران انرژی است.»

پیش از زیو اسنیر، در مدت اخیر فهرست بلندبالایی از مقام‌های ارشد پیشین کشور که از منصوبان سابق بنیامین نتانیاهو بوده‌اند، نسبت به پیامدهای امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک ناشی از تغییرات قضایی هشدار داده‌اند.