نتانیاهو درخواست بایدن برای کنار گذاشتن تغییرات قضایی را رد کرد

تنها ساعتی پس از آن‌که رئیس‌ جمهوری ایالات متحده از نخست‌ وزیر اسرائیل خواست طرح ایجاد تغییر در دستگاه قضایی را کنار بگذارد، نخست‌ وزیر اسرائیل در واکنشی منفی و سریع گفت که تحت تأثیر «فشارهای خارج از کشور» قرار نخواهد گرفت.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه هشدار داد که دولت اسرائیل نمی‌تواند همچنان بر اجرای طرح مناقشه‌انگیز تغییرات قضایی که ماه‌ها است موجب ناآرامی در این کشور شده اصرار داشته باشد و این مسیر را ادامه بدهد و افزود: «من هم مانند حامیان پر و پا قرص اسرائیل بسیار نگرانم.»

وی همچنین عنوان کرد که فعلا قصد ندارد از بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، برای بازدید از کاخ سفید دعوت کند، دست‌کم «نه در آینده نزدیک».

بیشتر در این باره: بایدن: اسرائیل نمی‌تواند همچنان مسیر تغییرات قضایی را ادامه بدهد

در واکنش به این سخنان، بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از «تعهدی که رئیس‌جمهور آمریکا به امنیت اسرائیل دارد» تمجید کرد اما افزود که بر اساس فشارهای خارجی، «حتی از سوی بهترین دوستان»، تصمیم نمی‌گیرد.

آقای نتانیاهو در این بیانیه افزود: «دولت من متعهد به تقویت دموکراسی از طریق بازگرداندن توازن مناسب بین سه قوه دولت است که ما در تلاش برای دستیابی به آن از طریق اجماع گسترده هستیم.»

این سخنان بنیامین نتانیاهو در حالی بیان می‌شود که صدها هزار تن از مردم و احزاب اپوزیسیون در اسرائیل، اقدامات پارلمانی جناح راست را «کودتای حکومتی» برای تغییر ماهیت نظام این کشور از دموکراسی به «دیکتاتوری» عنوان کرده‌اند.

برخی حتی بر این باورند که در اسرائیل یک حکومت خودکامه مذهبی به شیوه جمهوری اسلامی ایران در راه است.

نخست‌ وزیر اسرائیل پس از ماه‌ها اعتراضات وسیع در این کشور شامگاه دوشنبه هفتم فروردین مجبور شد اعلام کند که برای «جلوگیری از جنگ داخلی»، طرح تغییرات قضایی مورد حمایت او و راست‌گرایان متحد دولت را برای مدتی به تعویق می‌اندازد.