تهدید چین به اقدام «قاطع» در صورت دیدار رئیس‌ جمهور تایوان با مک‌کارتی

تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهور تایوان قرار است با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کند

چین روز چهارشنبه تهدید کرد که در صورت انجام دیدار برنامه‌ریزی‌شده تسای اینگ-ون، رئیس‌ جمهور تایوان، با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با آن «قاطعانه مقابله کند».

خانم تسای اینگ-ون روز چهارشنبه، ۹ فروردین، عازم ایالات متحده شد و از آنجا به گواتمالا و بلیز می‌رود تا روابط خود را با متحدان دیپلماتیک کشورش تقویت کند. او سپس به کالیفرنیا می‌رود و قرار است در آنجا با کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، دیدار کند.

چین جزیره تایوان با جمعیت ۲۳ میلیون نفر را یکی از استان‌های خود می‌داند که پس از پایان جنگ داخلی هنوز نتوانسته آن را به بقیه قلمرو خود ضمیمه کند.

پکن بر اساس «اصل چین واحد» به کشورهای خارجی اجازه نمی‌دهد که همزمان با چین و تایوان روابط دیپلماتیک داشته باشند.

بیشتر در این باره: هندوراس برای برقراری روابط با چین، با تایوان قطع رابطه کرد

ژو فنگلیان، سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین، روز چهارشنبه گفت: «اگر تسای با مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد تعامل شود، این اقدام تحریک‌آمیز دیگری خواهد بود که به‌ طور جدی اصل چین واحد را نقض می‌کند، حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف می‌کند و صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان تضعیف می‌کند.»

سفر تازه رئیس‌ جمهور تایوان به دنبال تصمیم هندوراس در ماه جاری مبنی بر گشایش روابط دیپلماتیک با پکن صورت می‌گیرد.

بلیز و گواتمالا در میان ۱۳ کشوری هستند که همچنان با تایپه مناسبات رسمی دارند.

خانم تسای پیش از آغاز سفر خود به خبرنگاران در فرودگاه گفت: «فشار خارجی مانع عزم ما برای جهانی شدن نخواهد شد. ما آرام و مطمئن هستیم. تسلیم نخواهیم شد و (دیگران) را تحریک نخواهیم کرد.»