شکایت لبنان از اسرائیل در سازمان ملل؛ «ارتش لبنان آماده دفاع است»

وزارت دفاع لبنان روز جمعه اعلام کرد که حملات اسرائیلی «تهدیدی علیه ثبات این کشور» و «ارتش لبنان آماده دفاع است».

اسرائیل بامداد روز جمعه ۱۸ فروردین در حملاتی تلافی‌جویانه مناطق جنوبی لبنان را بمباران کرد.

دولت لبنان با اعلام طرح شکایت از اسرائیل به سازمان ملل، حمله جنگنده‌های اسرائیلی به لبنان را نقض‌کننده قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت دانست. آن قطعنامه به جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله پایان داده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواهان برگزاری «نشست اضطراری» این سازمان شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهور، نیز روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اندونزی گفت: «حمایت از فلسطینیان اصل غیرقابل تغییر برای امت اسلامی است.»

رئیس مجلسِ تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز سازمان‌ها و کشورهای جهان را فراخواند تا «اشغالگران را مهار کنند».

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و حاکم اصلی غزه، که در بیروت به سر می‌برد، گفت فلسطینیان «دست‌بسته نیستند».

مقتدی صدر، رهبر جریان «صدر» در عراق نیز روز جمعه گفت کشورهای عرب باید سفارت‌های اسرائیل را که اماکن «شر» هستند، ببندند.

لانا نصیبه، سفیر امارات در سازمان ملل، پنج‌شنبه شب در جریان نشست اضطراری شورای امنیت، از افزایش خشونت‌ها در فلسطین در ماه رمضان ابراز نگرانی کرد.

ترکیه اسرائیل را به «متوقف کردن تجاوز» فراخواند. صدها تن از مردم ترکیه و فلسطینیان ساکن این کشور پنج‌شنبه در برابر کنسولگری اسرائیل در استانبول تظاهرات کردند.

اردن که پادشاهی آن متولی اماکن اسلامی در شرق بیت‌المقدس است، اسرائیل را متهم کرد که «منطقه را به سوی پرتگاه می‌برد». ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، گفت چشم‌انداز سیاسی که این درگیری را به پایان ببرد، دیده نمی‌شود.

از سوی دیگر، آمریکا، آلمان و سایر کشورهای غربیِ متحد اسرائیل، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت ایجاد شده، حملات راکتی علیه مردم اسرائیل را نکوهش کردند و زندگی در امنیت را حق مردم اسرائیل دانستند.