هشدار دوباره درباره دشواری تامین آب در دو استان تهران و سیستان و بلوچستان

در حالی که یک نماینده سیستان و بلوچستان از «شرایط فوق بحرانی» کمبود آب در این استان خبر میدهد، مقام‌های مسئول در استان تهران هم کمبود آب در این استان را قطعی میدانند و از «جیره‌بندی» آب سخن میگویند.

محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس، روز شنبه، ۱۹ فروردین، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا منابع آبی این استان را تنها پاسخگوی «نیاز ۵ تا ۶ ماه آینده» دانسته و اعلام کرد که حتی «برای آبرسانی سیار هم آب نداریم».

همزمان مقام‌های مسئول در حالی راه حل مشکل کم‌آبی در شهر تهران را «صرفه‌جویی در مصرف» مشترکان معرفی می‌کنند که پیشتر محمدرضا بختیاری، مدیر عامل سابق آب و فاضلاب تهران، اعلام کرده بود که «حدود یک‌پنجم آب شرب شهری به دلیل شبکه آبرسانی فرسوده به هدر می‌رود».

محسن اردکانی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران، روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داد که «امسال سال دشوارتری برای تامین آب پیش رو داریم» و «لازم است» که مصرف آب ۲۰ درصد کاهش یابد.

ایران سال‌هاست که با بحران کم‌آبی روبه‌رو است و برخی این کشور را چهارمین کشور کم‌آب دنیا میدانند، با این حال تاکنون خبری درباره تغییر در نحوه مدیریت آب منتشر نشده است.

به گفته محمد بختیاری، لولههای فرسوده در تهران «روزانه حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب آب را هدر می‌دهد».

مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران، هم سال گذشته به خبرگزاری فارس گفته بود که «اگر باران نیاید تهرانیها حدودا صد روز آب خواهند داشت» و «سدهای تهران فقط ۱۸ درصد آب دارند».

اما در سیستان و بلوچستان نماینده زابل معتقد است که تنها راه حل مشکل کم‌آبی در این استان «گرفتن حقابه ایران از افغانستان یا شناسایی منابع آبی جدید» است.

محمد سرگزی پیشتر تهدید کرده بود که اگر آب هیرمند رهاسازی نشود، تمام اتباع افغان از این استان اخراج می‌شوند

مقام‌های جمهوری اسلامی درباره مسئله حقابه رود هیرمند نیز با دولت افغانستان دچار اختلاف هستند و از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در کابل، این اختلاف تشدید شده‌ است.