تشکیل «قرارگاه اضطرار آب» در پی کاهش ذخیره آب سدهای تهران

در پی اعلام کاهش ۱۷ درصدی ذخایر آبی سدهای پایتخت توسط دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، مدیر بحران استان تهران روز دوشنبه از تشکیل «قرارگاه شرایط اضطرار آب» در این استان خبر داد.

قرارگاه شرایط اضطرار آب که با ریاست اداره کل مدیریت بحران استان تهران تشکیل می‌شود قرار است به بحث مدیریت مصرف و تنظیم آن در استان تهران بپردازد.

دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که ده سد بزرگ و مهم ایران با کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصدی حجم آب نسبت به زمان مشابه سال گذشته مواجه هستند.

از آنجا که آب شرب مردم تهران از این سدها تامین می‌شود، کاهش ذخیره آبی آنها به‌ویژه با آغاز فصل گرما می‌تواند بسیار مسئله‌ساز باشد.

علیرضا فخاری، استاندار تهران، با اشاره به وضعیت نزولات آسمانی، نگهداشت آب، دِبی سرچشمه‌ها، آب پشت سدها و چاه‌ها بر تغییر رویه مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنایع با حضور قرارگاه آب تاکید کرد.

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، نیز چندی پیش از کسری ۵۰ میلیون مترمکعبی آب مخازن تهران خبر داده بود.

در حالی که به گفته مدیرعامل شرکت آب فاضلاب تهران حدود یک‌پنجم آب شرب شهری پایتخت‌نشین‌ها در هنگام توزیع به دلیل شبکه فرسوده هدر می‌رود، آقای فخاری به عدم استفاده صحیح از آب شرب تاکید کرد و گفت: آب شرب تصفیه شده با عدم استفاده صحیح به فاضلاب تبدیل می‌‌شود که برای کنترل و مدیریت مصرف این قرارگاه تشکیل شد.

محسن اردکانی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران، روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داده بود که «امسال سال دشوارتری برای تامین آب پیش رو داریم» و «لازم است» که مصرف آب ۲۰ درصد کاهش یابد.

بیشتر در این باره: هشدار دوباره درباره دشواری تامین آب در دو استان تهران و سیستان و بلوچستان