دمای هوا در بخش‌های وسیعی از آسیا از ۴۰ درجه فراتر رفت

کارگر هندی در اوتارپرادش

موجی از گرمای شدید که در این فصل از سال برای آسیا بی‌سابقه است بخش‌های وسیعی از این قاره را درنوردیده، تلفات برجای گذاشته و با ایجاد اخلال در روند زندگی و کشاورزی به نگرانی از بار آمدن محصولات غذایی برای ادامه سال دامن زده است.

دمای هوا در بخش‌هایی از چین بالاتر از ۴۱ درجه، در لائوس بیش از ۴۲ درجه و در تایلند نزدیک به ۴۶ درجه ثبت شده است.

شمال و شرق هند نیز در روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، دمای بالاتر از ۴۴ درجه را ثبت کردند. درجه گرما در دهلی‌ نو حدود ۴۱ درجه در سایه بود تا عنوان گرم‌ترین روز در پایتخت هند در ۵۸ سال گذشته را به خود اختصاص دهد.

در بنگلادش نیز ساکنان داکا، پایتخت، روز شنبه این هفته با رسیدن دما به بالای ۴۰ درجه گرم‌ترین روز سال در حدود شش دهه اخیر را تحمل کردند.

آسفالت خیابان‌ها و جاده‌ها در بنگلادش، که همواره در خط مقدم بحران‌های آب‌وهوایی قرار داشته، از حرارت ذوب شد.

به گزارش گاردین، بر اساس رسانه‌های چین، هند و تایلند، مدارس در بسیاری از نقاط تعطیل شده و افراد زیادی در نتیجه گرمازدگی راهی بیمارستان شدند. در یک رویداد در فضای باز ایالت ماهاراشترا در هند در روز سه‌شنبه ۱۳ تن جان داده و شمار دیگری از آفتاب‌زدگی به درمانگاه برده شدند.

هواشناسی هند پیش‌بینی کرده که موج گرما در مناطقی مانند بنگال غربی و بیهار دست‌کم تا اوایل هفته آینده ادامه یابد.

گرما ژاپن را نیز دربرگرفته و در حالی که هنوز اوایل بهار است، دما در بخش‌هایی از این کشور به بالای ۳۰ درجه رسیده که یک پدیده بی‌سابقه برای این کشور است.

در قزاقستان نیز دمای هوا در روزهای اخیر به حدود ۳۴ درجه صعود کرد. وضع مشابهی در کشورهای ترکمنستان و ازبکستان در آسیای میانه برقرار است.

ماکسیمیلیانو هررا، اقلیم‌شناس و تاریخ‌نگار آب‌وهوا، موج گرما را «وخیم‌ترین» در نوع خود در تاریخ آسیا در این فصل از سال نامید.

کارشناسان بعید ندانسته‌اند که شرایط از وضعیت کنونی حادتر شود.

گرمای شدید هوا غیر از تأثیرات منفی بر کار و زندگی عادی، نگرانی از خشکسالی و از بین رفتن محصولات را نیز برانگیخته است. این در حالی است که گرانی محصولات کشاورزی از بعد از دوران کرونا سفره بسیاری از مردم را خالی کرده است.