حداقل دستمزد کارگران کفاف «نُه روز» از زندگی یک خانواده را می‌دهد

هم‌زمان با اعتراضات گستردۀ کارگری در ایران، یک مقام اجرایی خانه کارگر می‌گوید حداقل دستمزد کارگران کفاف «نُه روز از زندگی یک خانواده» را می‌دهد.

حسین رسولی، دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات خراسان رضوی، روز شنبه نهم اردیبهشت در یک نشست خبری تصریح کرد که در حال حاضر، حداقل دستمزد کارگران به هشت میلیون تومان هم نمی‌رسد.

به گفتۀ او، حداقل با دستمزدی که برای سال جاری تعیین شده است، فاصلۀ معیشت و مزد به ۲۱ روز در ماه می‌رسد.

دستمزد کارگران کشور برای سال ۱۴۰۲ تنها ۲۷ درصد افزایش یافته است؛ اما این افزایش برای آن دسته از کارگرانی است که در استخدام رسمی هستند و شامل بخش بزرگی از کارگران روزمزد یا کسانی که قرارداد رسمی ندارند، نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات خراسان رضوی نیز گفته است تشکلات کارگری درگیر قراردادهای موقت هستند: «پنج درصد کارگران قرارداد دائم و ۹۵ درصد آن‌ها قرارداد موقت دارند که در این نوع قرارداد کارگر مزد کمی دریافت می‌کند.»

بر اساس گزارش پارسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ شمار افرادی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند، دو برابر شده و یک‌سوم جمعیت کشور به زیر خط «فقر مطلق» کشیده شده‌اند.

اعتراضات کارگران و بازنشستگان در دوران اعتراضات جنبش «زن، زندگی، آزادی»، نظر به شرایط جاری در کشور و برخورد خشونت‌بار نیروهای حکومتی با معترضان تا حدی کاهش یافته بود اما از آغاز سال جاری این اعتراضات تشدید شده است.

چنین جهشی در افزایش فقر در حالی است که اسفند پارسال افزایش قیمت کالاها و خدمات در ایران نسبت به اسفند ۱۴۰۰ یک رکورد تاریخی از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی زد و نرخ تورم نقطه به نقطه به ۶۴ درصد رسید.