محمد رسول‌اف به‌دلیل ممنوع‌الخروجی «از حضور در جشنوارۀ کن بازماند»

محمد رسول‌اف (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران با ممنوع‌الخروج‌کردن محمد رسول‌اف، کارگردان سرشناس، مانع سفر او به فرانسه برای داوری یکی از بخش‌های جشنوارۀ سینمایی کن شدند.

منبعی آگاه روز چهارشنبه به رادیوفردا گفت که جشنوارۀ کن یک ماه پیش از آقای رسول‌اف دعوت کرده بود تا به عنوان نایب‌رئیس هیئت داوران بخش نوعی نگاه در این جشنوارۀ معتبر جهانی شرکت کند.

مسئولان خانه سینما هم در این راستا مذاکراتی با مقام‌های مسئول امنیتی و قضایی انجام داده بودند اما این مذاکرات برای تعیین تکلیف خروج آقای رسول‌اف از کشور به نتیجه نرسید. این در حالی است که وی از بهمن پارسال، پس از مدتی که برای درمان به مرخصی آمده بود، حکم آزادی‌اش را دریافت کرده است.

جشنواره فیلم کن روز چهارشنبه اسامی هیئت داوران بخش نوعی نگاه را به صورت رسمی اعلام کرد که در میانشان نام محمد رسول‌اف به چشم نمی‌خورد. محمد رسول‌اف سال ۲۰۱۷ برای ساخت فیلم «لرد» برنده جایزه بهترین فیلم این بخش رقابتی جشنواره کن شده بود.

پیشتر جعفر پناهی دیگر سینماگر تازه آزادشده اجازه خروج از ایران پیدا کرده بود. طاهره سعیدی، همسر آقای پناهی، روز چهارشنبه عکسی از خود و جعفر پناهی در هواپیما منتشر کرد و خبر از بازگشت به ایران داد.