برنارد فيلن، شهروند فرانسوی- ايرلندی زندانی در ايران «آزاد شد»

برنارد فيلن

خبرگزاری دولتی ایرنا شامگاه پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت از آزادی برنارد فيلن، شهروند فرانسوی - ايرلندی زندانی در ايران، خبر داد.

ایرنا می‌گوید، این شهروند فرانسوی - ايرلندی به «موجب حکم قضایی و با ملاحظات انسان‌دوستانه» آزاد شده است.

برنارد فیلن ۶۴ ساله که تابعیت دوگانه ایرلندی- فرانسوی دارد، کارشناس گردشگری و صاحب یک شرکت توریستی بود که به گفته خانواده‌ و دوستانش، برای بررسی زمینه‌های گردشگری به ایران رفت. او پیش از آن نیز به ایران سفر کرده بود ولی سفر اخیر او به ایران با اعتراضات سراسری به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد مقارن شده بود.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران آقای فیلن ۶۴ ساله را به اتهام «ارائه اطلاعات به کشور دشمن» به شش سال و نیم حبس محکوم کرده بود.

اتهام او شامل عکس‌هایی است که از آتش‌سوزی یک مسجد و از پرسنل نیروی انتظامی در زمان اعتراضات ماه‌های اخیر ایران گرفته بود. او به ارسال عکس برای یک رسانه بریتانیایی و قاچاق اشیاء عتیقه نیز متهم شده بود.

پیشتر گزارش‌هایی درباره وخامت حال برنارد فيلن در زندان منتشر شده بود.

در همین زمینه، فرانسیس فیتزجرالد، نماینده ایرلند در پارلمان اروپا، در این باره گفته بود، آقای فیلن با «اتهامات ساختگی»، گروگان جمهوری اسلامی ایران شده و از محاکمه عادلانه و حقوق اولیه انسانی و از جمله درمان پزشکی محروم است.

کشورهای غربی می‌گویند ایران از سیاست گروگان‌گیری اتباع خارجی برای دریافت امتیازات استفاده می‌کند. جمهوری اسلامی شهروندان دوتابعیتی یا خارجی را با اتهامات امنیتی، از جمله جاسوسی بازداشت کرده، اما طی سال‌های گذشته چندین شهروند خارجی را در ازای دریافت امتیازات، پول یا آزادی زندانیان مرتبط با جمهوری اسلامی در خارج، آزاد کرده است.