گفت‌وگو تلفنی وزرای خارجه ایران و عربستان درباره توافقات بین دو کشور

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان یک ماه پیش در پکن دیدار کردند.

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی جمعه ۲۲ اردیبهشت تماسی تلفنی در خصوص وضعیت توافقات مشترک دو کشور در پکن گفت‌وگو کردند.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در این تماس حسین امیرعبداللهیان از سیر توافقات «انجام‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و عربستان از جمله نشست وزرای خارجه دو کشور و اعلام ازسرگیری روابط، اعزام تیم‌های فنی بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور و همچنین اقدام به معرفی سفرا» ابراز خرسندی کرده است.

حسین امیرعبداللهیان گفته است: «جمهوری اسلامی ایران تمهیدات لازم را برای افتتاح رسمی نمایندگی سیاسی و کنسولی خود در عربستان سعودی در نظر گرفته است.»

وزیر خارجه ایران همچنین «برنامه دیدار مقامات و وزرای خارجه دو کشور از پایتخت‌های یکدیگر را نشان از عزم طرفین برای همکاری و ترسیم روابطی مناسب دانست.»

رسانه های ایران می‌گویند وزیر خارجه عربستان نیز روند اقدامات دو کشور در راستای توافق پکن ابراز خرسندی کرده است.

در توافق احیای روابط ایران و عربستان، که پس از هشت سال بحران میان تهران و ریاض، روز ۱۹ اسفند پارسال با میانجی‌گری چین در پکن امضا شد، آمده بود که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور تا دو ماه بازگشایی خواهند شد.

روز گذشته همزمان با سفر وزیر اقتصاد ایران به عربستان سعودی، ریاض نیز سفیر جدید خود در تهران را معرفی کرد.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران ، روز پنج‌شنبه به منظور شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی و همچنین دیدار با مقام‌های عربستان سعودی وارد جده شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران روز گذشته در حاشبه نشست بانک توسعه اسلامی با محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان دیدار کرد.