ابراز «نگرانی عمیق» از احتمال انتخاب قطر به عنوان رئیس نشست سازمان جهانی کار

دیدار وزیر کار قطر با نماینده یونانی پارلمان اروپا،‌ مظنون به دریافت رشوه

در آستانه نشست سازمان جهانی کار وابسته به سازمان ملل متحد، احتمال انتخاب قطر به ‌عنوان ریاست این اجلاس پیشاپیش با واکنش منفی و «نگرانی عمیق» روبه‌رو شده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، نوشت در حالی که پلیس در اتحادیه اروپا درباره رشوه دادن قطر به شماری از نمایندگان پارلمان اروپا در ماجرای انتخاب قطر در میزبانی جام جهانی فوتبال سال گذشته تحقیق می‌کند، این احتمال مطرح است که وزیر کار قطر ریاست نشست سازمان جهانی کار را به‌ دست بگیرد.

به‌ نوشته گاردین، علی بن‌سعید بن‌سامح المَری، وزیر کار قطر، در صدر آن دسته از مقامات آن امیرنشین است که مظنون به پرداخت رشوه به قانون‌گذاران پارلمان اروپا بودند. این ماجرا در رسانه‌های غربی با عنوان «قطرگیت» معروف شد.

بر اساس تحقیقات پلیس در چند کشور اروپایی، از جمله در بلژیک، مالت و ایتالیا، نمایندگان عضو پارلمان اروپا متهم هستند که با دریافت مبالغ کلان نقدی از قطر، عملکرد دولت دوحه در نقض حقوق صدها هزار کارگر مشارکت‌کننده در ساخت تأسیسات برای میزبانی جام جهانی فوتبال را «نادیده گرفتند».

بیشتر در این باره: مقام قطری دخالت کشورش در فساد در پارلمان اروپا را تکذیب کرد

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در نامه به سازمان ملل متحد از ریاست احتمالی قطر بر نشست سازمان جهانی کار ابراز «نگرانی عمیق» کرد و هشدار داد که اعتبار این سازمان در خطر است.

ریاست قطر بر نشست سازمان جهانی کار به تأیید کشورهای عضو نیاز دارد.

کنفرانس سالانه سازمان جهانی کار این بار در فاصله روزهای ۱۵ تا ۲۶ خرداد در ژنو برگزار می‌شود. این سازمان که ناظر حقوق کار و کارگران در کشورهای جهان محسوب می‌شود، از تصمیم خود در زمینه دریافت کمک ۲۵ میلیون دلاری از قطر در سال ۲۰۱۷ نیز که زیر عنوان یاری به راه‌اندازی برنامه «کمک فنی» این سازمان ارائه شده بود، دفاع کرد.

نهادهای حقوق بشری از «اصلاحات» قوانین کار که قطر با عنوان تأمین حقوق کارگران خارجی انجام داد، ناخشنود بوده و آن را کافی نمی‌دانستند اما گیلبرت هونگبو، دبیرکل سازمان جهانی کار و نخست ‌وزیر پیشین توگو، پنج ماه پیش در سفر به دوحه، «اصلاحات کار» توسط قطر را ستایش کرد.

با وجود انتقادهای شدید از قطر، جام جهانی فوتبال پاییز سال گذشته برگزار شد. تحقیقات گاردین در سال ۲۰۲۱ مدعی بود بیش از ۶۵۰۰ کارگر مهاجر هندی، پاکستانی، نپالی، بنگلادشی و سریلانکایی در ساخت تأسیسات جام جهانی قطر جان باختند. ساخت استادیوم‌ها و سایر تأسیسات مورد نیاز از یک دهه قبل از آن در قطر شروع شده بود.

منابع: گاردین، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.