افتتاح نمایندگی بانک روسی در تهران برای «انتقال درآمدهای ارزی» جمهوری اسلامی

عکسی که رئیس سازمان توسعۀ تجارت ایران در توئیتر برای خبر افتتاح دفتر نمایندگی بانک وی‌تی‌بی روسیه در ایران منتشر کرده است

همزمان با سفر یک مقام عالی‌رتبه در حکومت روسیه به تهران، رئیس سازمان توسعۀ تجارت ایران از افتتاح دفتر نمایندگی بانک روسی «وی‌تی‌بی» در تهران خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک روز سه‌شنبه در حساب توئیتر خود نوشت: «پس از تلاش‌های مستمر و پیگیری سازمان‌ توسعه تجارت، بانک وی‌تی‌بی، دومین بانک بزرگ روسی، دفتر نمایندگی خود را در ایران دایر کرد.»

او افزود: «این اولین بانک روسی است که در ایران حضور مستقیم داشته و در انتقال بخشی از درآمدهای ارزی از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت موثر خواهد بود.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در پی آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، وی‌تی‌بی یکی از بانک‌های روسی بود که تحت تحریم کامل ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفت و از فعالیت در کشورهای اروپایی منع شد.

خبر افتتاح نمایندگی بانک روسی در تهران همزمان با آن منتشر شد که الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه که مسئول مذاکرات دیپلماتیک در امور انرژی است، روز سه‌شنبه برای سفری دوروزه وارد تهران شد.

این مقام روسی اظهار داشت: «صنعت نفت و گاز ستون فقرات اقتصاد کشورهای ما محسوب می‌شود، و از این رو، تقویت همکاری‌های دوجانبه در این زمینه موجب افزایش مقاومت اقتصادی روسیه و ایران خواهد شد.»

همزمان با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به‌ویژه تحریم‌ها علیه نظام مالی و بانکی ایران، تهران درصدد بوده تا ارتباطات بانکی خود با روسیه را افزایش دهد.

فروردین سال گذشته، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، گفت که ایران و روسیه در حال رایزنی برای به رسمیت شناختن کارت‌های سیستم مالی «میر» هستند.

بیشتر در این باره: کارت اعتباری روسی «میر» در ایران فعال می‌شود

میر یک سیستم نقل‌ و انتقال و پرداخت مالی تحت کنترل بانک مرکزی روسیه است که در سرتاسر این کشور از آن استفاده می‌شود و از سال ۲۰۱۴ با حمله روسیه به کریمه اوکراین و اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه نهادهای روسی، آغاز به کار کرد.

این اظهارات در حالی بود که بسیاری از بانک‌های روسیه نیز در پی حمله این کشور به اوکراین از سوی برخی قدرت‌های بزرگ اقتصادی تحریم شدند.

گسترش حوزه فعالیت این کارت از آن رو برای مسکو و تهران مهم است که به دلیل تحریم‌های شدید ایالات متحده و اتحادیه اروپا، دسترسی ایران و روسیه به بخش‌های کلیدی زیرساخت مالی جهانی مسدود شده است.

هر دو کشور تحت تحریم‌های غرب تلاش می‌کنند تا با برقراری روابط نزدیک‌تر، اقتصاد خود را نجات دهند و این تحریم‌ها را دور بزنند.

بیشتر در این باره: ابراز آمادگی بانک مرکزی ایران برای گسترش مناسبات پولیِ دوجانبه با روسیه

ایران و روسیه همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد رقیبی برای سرویس پیام‌رسانی پرداخت سوئیفت هستند که زیربنای پرداخت‌های فرامرزی در سراسر اقتصاد جهانی است.

دی‌ماه گذشته، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در دیدار با هیئت بانکی و اقتصادی روسیه بر پیگیری اجرای سند اقدام مشترک بانک‌های مرکزی دو کشور و گسترش مناسبات پولی تاکید کرد.

با این حال، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که اقتصاد دو کشور ایران و روسیه آن قدر قدرتمند نیست که بتواند تبادل کالا با واحد‌های پولی دو کشور را به راه حلی کارساز تبدیل کند.

ایران در سال‌های اخیر سعی کرده است در مواردی با معامله کالا به کالا یا کالا با طلا نیاز خود به دلار را کاهش دهد تا از این راه برخی تحریم‌ها را دور بزند.

همچنین همکاری اقتصادی ایران و روسیه در حالی است که به گزارش کشورهای غربی، تهران در زمینه تامین تسلیحات به روسیه برای تهاجم علیه اوکراین کمک می‌کند.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.