هشدار درباره ادامه بارندگی در پی سیل کم‌سابقه و مرگبار در شمال ایتالیا

همزمان با افزایش تلفات در سیل سنگین و کم‌‌سابقه در شمال و شمال شرق ایتالیا در پی طغیان رودخانه‌ها، مقامات محلی در منطقه امیلیا-رومانیا روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، هشدار دادند که ادامه بارندگی قربانیان بیشتری خواهد گرفت.

مونیکا روسی، شهردار مرکاتو سراسنو، بامداد جمعه گفت وضعیت به سوی فاجعه بزرگ‌تر پیش‌ می‌رود و احتمال رانش بیشتر زمین وجود دارد.

سیلاب و گل‌ولای شهرهای امیلیا-رومانیا را فراگرفته، به ویترین فروشگاه‌ها و زیرزمین خانه‌ها نفوذ کرده و خانه‌ها و اماکن بسیاری را در آب غرق کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تا اولین ساعات بامداد روز ۲۹ اردیبهشت دست‌کم ۱۳ جسد در استان راونا به ‌دست آمد و شماری نیز ناپدید هستند. در این منطقه حدود ۱۳ هزار تن خانه خود را ترک کرده و امدادگران با قایق و بالگرد به یاری افرادی رفته‌اند که به بام خانه یا بالکن‌ها رفته و تقاضای نجات دارند.

جیانلوکا زاتینی، شهردار فورلی، که شهرش به‌شدت آسیب دیده، گفت دیگر طبقات بالایی ساختمان‌ها هم امن نیستند.

شهر سِسِنا

مقامات در استان راونا، که منطقه‌ای توریستی به‌خاطر آثار دوران بیزانس است، دستور تخلیه دادند زیرا خطر ادامه طغیان بیشتر رودخانه داده شده است.

در شهرک ۹ هزار نفری کاستل ‌بولونز، برق قطع و مواد غذایی تمام شده است. به گفته شهردار این منطقه، سیلی آمده که تنها ممکن است یک بار در هر قرن رخ دهد. پل نزدیکی شهر بولونیا نیز فرو ریخته است.

مقامات از به ‌بار آمدن خسارات مالی سنگین به اموال مردم، مزارع کشاورزی و زیرساخت‌ها خبر داده و آن را فاجعه‌ای جدی توصیف کرده‌اند.

مسئولان محلی امیلیا-رومانیا ابعاد مالی خسارت تا روز جمعه را دست‌کم دو میلیارد یورو برآورد کردند اما وزیر کشاورزی ایتالیا گفت هنوز مناطق بیشتری در معرض سیل هستند و دولت نمی‌تواند خسارات را در این مرحله اعلام کند.

سیل این هفته پس از یک خشکسالی طولانی، با بارندگی شدید و بی‌وقفه ۳۶ ساعته شروع شد.

در پی این اتفاق، مسابقه اتومبیل‌رانی «فرمول یک گرندپری» که قرار بود در نزدیکی شهر ایمولا در امیلیا-رومانیا برگزار شود، لغو شد.

غیر از شمال ایتالیا، بارندگی شدید در روزهای گذشته دامنگیر منطقه بالکان نیز شده و سیل کم‌سابقه در کرواسی، بوسنی و اسلوونی به تخلیه هزاران تن و خسارات شدید منجر شده است.

شهردار شهر بوسکانسکاکروپا در بوسنی وضعیت را «آخرالزمانی» توصیف کرده است.

رانش زمین در اسلوونی بسیاری از خانه‌ها و زیرساخت‌ها را به مخاطره انداخته و در کرواسی صدها نیروی ارتش و تیم‌های امداد حرفه‌ای به کمک فراخوانده شده‌اند تا مردم گرفتار در سیل در خانه‌ها را نجات دهند.

منابع: ایونینگ استاندارد، الجزیره، «ایتالی۲۴‌پرس‌نیوز»/ ف. ر./ ف. دو.