هشدار درباره سرنوشت املاک پناهجویان سوری در صورت بازگشت به کشورشان

شهر حلب

یک گروه حقوق بشری سوریه در گزارشی که به کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ارائه کرده، نوشته است رشته قوانینی که حکومت بشار اسد در سال‌های جنگ داخلی سوریه تصویب کرده، میلیون‌ها پناهجوی سوری را در صورت بازگشت به کشور، با معضل بازپس‌گیری خانه و ملک خود روبه‌رو می‌کند.

خلاصه‌ای از گزارش شبکه حقوق بشر سوریه روز پنج‌شنبه، چهارم خرداد در روزنامه بریتانیایی گاردین منتشر شد.

این گزارش شرح داده که رشته مصوبات دوران جنگ داخلی سوریه، مانع از ثبت مالکیت دوباره حدود ۱۴ میلیون پناهجوی سوری بر خانه و املاک خود است.

شبکه یادشده افزوده است این اموال با عنوان «بازسازی» غصب شده و قرار است به عوامل مورد حمایت دولت اسد داده شود.

گزارش این گروه از مخالفان اسد از نمونه‌هایی از پروژه‌های بازسازی در ده‌ها هکتار زمین نام برده که در حال حاضر در استان حلب در جریان است و نوشته که این‌ها مناطقی است که توسط حکومت اسد در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ بمباران شد.

بیشتر در این باره: آشتی کشورهای عربی با بشار اسد؛ خشم مخالفان و نگرانی پناهجویان

پیش از آن، یک سال پس از شروع جنگ داخلی سوریه قانونی تصویب شد که مصادره اموال «تروریست‌ها» و کسانی را که «مخل امنیت ملی» باشند، مجاز کرد.

فاضل عبدالغنی، مدیر اجرایی شبکه حقوق بشر سوریه به گاردین گفت پناهجویان حتی اگر اسناد و مدارک لازم را برای ثبت دوباره مالکیت در دفاتر اسناد رسمی داشته باشند، مصوبات اخیر این حق را بدون پرداخت غرامت مالی از آن‌ها سلب کرده و دست حکومت اسد را برای تصرف املاک و مستغلات در تمامی مناطق راهبردی و مهم سوریه باز گذاشته است.

او افزود خانواده‌های نیم میلیون غیرنظامی سوری، که هنوز رسما به عنوان فوت‌شده ثبت نشده‌اند و اکثر آن‌ها «عامدانه» توسط حکومت کشته شدند، ۱۱۵ هزار ناپدیدشده و ۱۲.۳ میلیون نفری که جابه‌جاشدگان سوری در داخل کشور هستند یا به کشورهای دیگر گریختند، مشمول قوانین دوره اخیر در خصوص مالکیت هستند.

از واکنش دولت سوریه به گزارش گاردین هنوز خبری منتشر نشده است.

پس از پذیرش دوباره حکومت سوریه در اتحادیه عرب و به ‌دنبال حضور بشار اسد در نشست سران این نهاد در روز ۲۹ اردیبهشت، نگرانی در خصوص تشدید اقدامات اردن، ترکیه و لبنان برای وادار کردن پناهجویان سوری به بازگشت به کشور خود افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور ترکیه این هفته گفت آنکارا در حال تنظیم «نقشه راه» برای بازگرداندن یک میلیون تن دیگر از پناهجویان سوری از ترکیه است.

منابع: گاردین، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.