شاهزاده رضا پهلوی: با معاوضه گروگان‌ها، جمهوری اسلامی به اقدامات تروریستی بیشتر تشویق می‌شود

شاهزاده رضا پهلوی (عکس از آرشیو)

شاهزاده رضا پهلوی با انتقاد از مبادلۀ اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی و محکوم به اقدام تروریستی با اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران، به کشورهای اروپایی هشدار داد، معاوضه گروگان‌ها با تهران، جمهوری اسلامی را به گروگان‌گیری و اقدامات «تروریستی» بیشتر تشویق می‌کند.

رضا پهلوی در توییتی نوشته است: «در دیدارهایم با قانون‌گذاران و سیاستمداران اروپایی تاکید کرده‌ام که معاوضه گروگان‌های‌شان با تروریست‌های رژیم، نه تنها به گروگان‌گیری و تروریسم جمهوری اسلامی پایان نمی‌دهد که این رژیم را تشویق به گروگان‌گیری و اقدامات تروریستی بیشتر می‌کند.»

او اضافه کرده است:« بارها در همین دیدارها به آنها گفته‌ام راه‌حل در اقدامی هماهنگ و از موضع قدرت است: سفرای‌تان را از ایران فرا بخوانید و هم‌زمان سفرای رژیم را اخراج کنید. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را فورا در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهید. به مردم ایران کمک کنید که به آزادی و دموکراسی که لایقش هستند و برایش جان و هزینه داده‌اند، دست یابند.»

وزارت خارجه عمان روز جمعه اعلام کرده بود که بلژیک و ایران با میانجیگری این کشور به توافقی برای مبادله زندانیان میان دو کشور دست یافته‌اند.

دولت بلژیک نیز بلافاصله به طور مستقل و در بیانیه‌ای رسمی نام شهروند زندانی خود، اولیویه فانده کاستیل،‌ را به عنوان فرد آزادشده اعلام کرد.

در همین زمینه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در توییتی از تلاش‌های «مثبت سلطنت عمان» برای تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک تشکر کرد.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی است که در پرونده‌ای در دستگاه قضایی بلژیک به جرم تروریسم به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

در محاکمه‌ای که در سال ۲۰۲۱ پایان یافت مشخص شد که اسدالله اسدی در طراحی و مشارکت فعال در توطئه برای بمب‌گذاری در همایش هواداران سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ نقش داشته است.

این توطئه توسط نهادهای امنیتی و انتظامی کشورهای اروپایی خنثی و در همان زمان آقای اسدی دستگیر شد.