ایران دلیل کاهش صادرات گاز به عراق را «مسائل فنی» اعلام کرد

خط لوله گاز از ایران به عراق در بصره

وزارت امور خارجه عراق روز پنجم خرداد اعلام کرد ایران به آگاهی دولت بغداد رسانده که تصمیمی برای کاهش صادرات گاز به عراق ندارد و کاهش صادرات در دوره اخیر از «مسائل فنی» ناشی شده است.

با این حال در بیانیه وزارت خارجه بغداد نیامده است که «مسائل فنی» چه بوده و آیا طرف عراقی پاسخ همتای ایرانی خود را پذیرفته است یا خیر.

به دنبال کاهش ۲۰ میلیون مترمکعب گاز صادراتی ایران به عراق، فواد حسین، وزیر خارجه عراق، روز جمعه با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فواد حسین به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که کاهش واردات گاز زندگی عراقی‌ها را مختل کرده و خاموشی‌های برق بیشتر شده است.

کاهش صادرات گاز در شرایطی رخ داده که تهران و بغداد درگیر مذاکرات طولانی و پیچیده بر سر میلیاردها دلار پول مربوط به بدهی‌های چند ساله مربوط به معاملات فروش گاز و برق ایران به عراق هستند.

بیشتر در این باره: توافق جمهوری اسلامی برای تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق با وجود بحران کسری گاز در ایران

هیئت‌های متعددی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی، شامل رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران بارها به بغداد سفر کرده اما هر بار پس از مدتی، مقاماتی در ایران فاش کرده‌اند که راهکاری برای بازپرداخت بدهی‌ها حاصل نشده است.

دلیل عدم توانایی عراق در بازپرداخت بدهی‌ها، تحریم‌های ثانویه آمریکا در ارتباط با ایران در بخش معاملات دلاری ارزیابی شده است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه خود اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی روز جمعه از همتای عراقی خود بابت «تلاش جهت حل نقل ‌و انتقالات مالی» مرتبط با ایران سپاس‌گزاری کرد.

به ‌نظر می‌رسد اشاره وزیر خارجه ایران به اقدام هفته گذشته عراق در ارسال حواله بانکی از حساب ایران در یک بانک دولتی عراق به یک بانک سعودی جهت تأمین مالی زیارت حج تمتع زائران ایرانی به عربستان بود.

مطالبات کلی مالی ایران از عراق تا ۱۸ میلیارد دلار نیز ارزیابی شده است. وزیر دفاع عراق هفته گذشته گفت ایران از ما ۱۶ میلیارد دلار پول می‌خواهد.

خبرگزاری رویترز بدهی بغداد به تهران را ۱۱ میلیارد دلار برآورد کرد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هفته گذشته گفت طلب از عراق تنها در بخش گاز هشت میلیارد دلار است.

فعالان اقتصادی در تهران در روزهای گذشته ابراز امیدواری کردند سفر قریب‌الوقوع سلطان عمان به تهران برای گشایش اموال راکدمانده ایران در کشورهای همسایه، «بشارت» به همراه داشته باشد.

منابع: رویترز، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.