تهیه‌کننده زن ایرانی ممکن است اقامت خود در کانادا را از دست بدهد

ناآگاهی از متممی که اقامت پناهندگان در کانادا را در صورت سفر به کشورشان لغو می‌کند، وضعیت اقامت مهشید آهنگرانی، فعال حقوق بشر و تهیه‌کننده ایرانی سینما ساکن کانادا را در خطر قرار داده است.

آن طور که خانم آهنگرانی و وکلای او می‌گویند، پرونده اخذ شهروندی او، که در دو دهه گذشته در کانادا اقامت داشته، از سوی دولت کانادا متوقف شده، و این احتمال هست اقامت خود در این کشور را از دست بدهد.

مهشید آهنگرانی ۲۰ سال پیش در کانادا درخواست پناهندگی داد، و سه سال بعد، اقامت دائم این کشور را به دست آورد، اما از آن زمان چند سفر به ایران داشته که به گفته او دلیل آن «مراقبت از مادر»، «رسیدگی به بازداشت خواهرش در زندان اوین» و پیگیری «اموال و وسایل فیلم‌برداری مصادره شده» بوده است.

این تهیه‌کننده سینما، دختر منیژه حکمت، از کارگردانان شناخته‌شده ایرانی، و خواهر پگاه آهنگرانی، بازیگر و مستندساز، است و فیلم‌هایی را در کارنامه‌اش دارد که به گفته او «حکومت ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهند»؛ از جمله تهیه‌کنندگی دو فلیم «بندربند» و «۱۹» که با کارگردانی مادرش، منیژه حکمت، در ایران ساخته شده‌اند.

تا بیش از سال ۲۰۱۲، پناهندگانی که به کشور مبدأ خود سفر می‌کردند بدون از دست دادن اقامت دائم، از پناهندگی در این کشور محروم می‌شدند، اما دولت محافظه‌کار کانادا در سال ۲۰۱۲ متممی را به این قانون افزود که علاوه بر سلب پناهندگی، اقامت دائم این افراد را هم لغو می‌کند.

خانم آهنگرانی و وکیل او می‌گویند که او به دلیل ناآگاهی از این متمم در این وضعیت قرار دارد.

اداره مهاجرت کانادا به دلیل «حفظ حریم خصوصی» از پاسخگویی در این زمینه امتناع کرده است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌پی‌۲۴ و رادیو فردا/پ.م./پ.پ./م.ا.