رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ایران شد

مراد صحرایی پیشتر دانشجویان و استادان را تهدید کرده بود که پاسخ هر اعتراضی به جمهوری اسلامی اخراج است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه، ۹ خرداد، به رضا مراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت ابراهیم رئیسی رأی اعتماد دادند.

صحرایی با ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع، و دو رای باطله از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در مجلس رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، قرار بود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در جلسه رأی‌گیری در روز سه‌شنبه مجلس حاضر باشد اما محمد مخبر معاون او به این جلسه آمد.

رضا مراد صحرایی در این جلسه در مورد برنامه خود برای این وزارتخانه گفت: «ما با نسلی مواجه هستیم که تنها با چند سال عمر، حتی بیش از ما تجارب گوناگون کسب کرده است... باید دانش‌آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.»

نگرانی وزیر جدید آموزش و پرورش جمهوری اسلامی از «کسب تجارب گوناگون» از سوی جوانان و هدف او برای محدود کردن ارتباط دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی با جهان خارج پس از آن بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر مسئولان ارشد حکومتی نیز نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیشتر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز فضای مجازی را فضایی برای «ولنگاری» توصیف کرده بود.

رضا صحرایی که رئیس دانشگاه فرهنگیان بوده است، در پی استعفای یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش، با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش گمارده شد و در جلسه روز دوم خردادِ مجلس نامه معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

رضا مراد صحرایی روز ۱۸ فروردین، در فاصله کمی پس از انتصابش به سرپرستی وزارت آموزش و ‌پرورش، زبان به تهدید دانشجویان و استادان دانشگاه گشود و فرهنگیان را تهدید کرد که پاسخ هر اعتراضی به جمهوری اسلامی اخراج است.

بیشتر در این باره: هشدار و تهدید سرپرست آموزش و پرورش برای دانشجویان و استادان معترض در دانشگاه فرهنگیان

در فایل صوتی که چند سایت و کانال تلگرامی در ایران از اظهارات رضا مراد صحرایی منتشر کردند، او خطاب به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گفت که دانشجویان معترض در دانشگاه فرهنگیان «اگر امروز شناسایی نشوند، فردا شناسایی‌شان می‌کنیم» و اخراج‌شان خواهیم کرد چون «استاد و دانشجویی که در چارچوب نظام حرکت نکند در دانشگاه فرهنگیان جایگاهی ندارند.»

پس از انتصاب رضا مراد صحرایی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش گزارش‌های متعددی از سوی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران منتشر شد که رضا صحرایی از نیروهای حراست این دانشگاه بوده است، اما دانشگاه فرهنگیان که او همچنان ریاستش را بر عهده داشت در اطلاعیه‌ای، عضویت رضا صحرایی در بخش حراست دانشگاه‌ها را رد کرد.

با این حال در فهرستی رسمی که خبرگزاری‌های حکومتی از سوابق رضا مراد صحرایی منتشر کردند، تأیید شده است که او سال‌ها سمت‌هایی چون «دبیر شورای تجدید نظر کمیته انضباطی دانشگاه علامه»، «رئیس کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علامه»، «رئیس شورای بدوی کمیته انضباطی دانشگاه علامه»، «نماینده وزیر علوم در کمیته انضباطی مرکزی» و «معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه» را بر عهده داشته است.

رضا مراد صحرایی از سال ۱۳۷۵ یعنی از ۲۰ سالگی «عضو شوراهای مرکزی بسیج دانشجویی در همه مقاطع تحصیلی» بوده است.