حسن خمینی: در عصر هوش مصنوعی، ستیز با فضای مجازی بیهوده است

حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی

حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، خطاب به مقام‌های حکومتی گفت که در عصر هوش مصنوعی، ستیز با فضای مجازی «بیهوده» و «سر به صخره کوفتن است».

خمینی روز دوشنبه هشتم خرداد در یک مراسم در حسینیه جماران در شمال تهران گفت: «در مواجهه با فضای مجازی، بسیاری همان نوع مواجهه‌ای را به کار می‌برند که در اوایل آمدن بلندگو به کار گرفته بودند و آن را تحریم کرده بودند و به عنوان «بوق شیطان» یاد می‌کردند، مواجهه‌ای که بعدها در مورد رادیو یا ماهواره هم اتفاق افتاد.»

او افزود: «بسیاری، به دنبال تغییر جهان یا تفسیر جهان هستند، اما ما باید به دنبال استفاده از جهان باشیم. فضای مجازی واقعیت جهان امروز است و خوب یا بد آن چندان مهم نیست. ستیز با این واقعیت سر به صخره کوفتن است.»

بیشتر در این باره: نماینده مجلس: پشت پرده بازار فیلترینگ گردش مالی ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومانی شکل گرفته است

نوه روح‌الله خمینی با اشاره به پیشرفت‌ها در عرصه فناوری ادامه داد: «تحول عجیبی نسبت به گذشته در فضای دیجیتال رخ داده است و اکنون نیز هوش مصنوعی مطرح است که می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. لذا تعبیر خوب و بد در مورد این پدیده‌ها معنا ندارد. خود را گرفتار بحث‌های بیهوده در مورد این فضا نکنیم.»

این اظهارات در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ویژه علی خامنه‌ای بارها بر کنترل و اعمال محدودیت‌ها در فضای مجازی تاکید کرده‌اند.

علاوه بر یک قانون جنجالی مجلس موسوم به «صیانت از کاربران فضای مجازی»، مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات سراسری اخیر، محدودیت‌ها را در این زمینه تشدید کردند.

بهمن‌ماه گذشته و پس از گذشت نزدیک به پنج ماه از فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، ابراهیم رئیسی گفت که این محدودیت‌ها برطرف نخواهد شد.

رئیسی در مصاحبه تلویزیونی مدعی شد که پلتفرم‌های خارجی «تبدیل به بستر ناامنی در کشور شدند»، ادعایی که مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها آن را تکرار کرده‌اند.

این در حالی است که تازه‌ترین گزارش سالانه یک گروه اطلاعاتی اینترنتی داخل ایران نشان می‌دهد که تلاش بی‌وقفه نهادهای ارتباطاتی و امنیتی جمهوری اسلامی برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی غربی در ایران و جلوگیری از استفاده شهروندان از فضای مجازی، عملا ناکام بوده است.