اعتراض خبرگزاری ایلنا به ضرب و شتم خبرنگارش به دست محافظان حسن خمینی

ایلنا می‌گوید خبرنگارش زمانی که خواسته به محمد خاتمی و حسن خمینی نزدیک شود، با برخورد محافظان حسن خمینی روبه‌رو شده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از ضرب و شتم یک خبرنگار خود به دست محافظان حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، در یک مراسم رسمی با حضور محمد خاتمی، رئیس‌ جمهور پیشین، خبر داد و به آن اعتراض کرد.

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه، دهم خرداد، گزارش داد که در جریان برگزاری مراسم نخستین سالگرد درگذشت محمود دعایی، مدیر پیشین موسسه و روزنامه اطلاعات، به خبرنگار این خبرگزاری حمله شده است.

این مراسم روز سه‌شنبه در ساختمان روزنامه اطلاعات با حضور برخی از مقام‌های کنونی و پیشین جمهوری اسلامی برگزار شد.

به نوشته ایلنا، وقتی خبرنگارش قصد داشته برای «تهیه تصویر» به خاتمی و خمینی نزدیک شود، «دو تن از محافظان سیدحسن خمینی از حضور وی ممانعت» و «با برخوردی تند اقدام به خارج کردن خبرنگار از مراسم کردند».

این خبرگزاری اضافه کرد: «سرگروه تیم حفاظتی همراه با دو نفر قبلی، با هدایت خبرنگار به آسانسور موسسه اطلاعات، در ابتدا گوشی تلفن همراه وی را ضبط و اقدام به ضرب و شتم و توهین‌های مکرر به او کردند و در شرایطی که نفر سوم در سالن دائما با توهین‌های مکرر و مشت و لگد مشغول ضرب و شتم خبرنگار بود، سرگروه تیم حفاظتی به وارسی تلفن همراه و چک کردن پیام‌های خصوصی خبرنگار مشغول شد.»

بر اساس این گزارش، «در تمام این مدت خبرنگار تلاش داشته هویت خود را به‌عنوان خبرنگار به آن‌ها احراز و اثبات کند اما آنها با توقیف کارت شناسایی وی به توهین‌های مکرر خود ادامه دادند و تلفن همراه و کارت شناسایی خبرنگار ایلنا را توقیف و با هماهنگی با مسئولین حراست موسسه اطلاعات، وی را برای ساعتی در کیوسک ورودی مجموعه نگه داشتند.»

هنوز دفتر حسن خمینی به این خبر واکنشی نشان نداده است.

غلامعلی حداد عادل، محمد خاتمی و حسن خمینی در ساختمان روزنامه اطلاعات در تهران

با این حال، خبرگزاری ایلنا این «اقدام نامناسب» محافظان نوه خمینی را «نوعی ستیز با اطلاع‌رسانی و بی‌احترامی به رسالت مقدس خبرنگاری» دانسته و آن را محکوم کرده است.

خبرنگاران در ایران با مشکلات و محدودیت‌های متعدد از سوی نهادهای حکومتی و غیرحکومتی مواجه‌اند. پیشتر هم گزارش‌های مشابهی از ضرب و شتم خبرنگاران هنگام انجام ماموریت‌ در نقاط مختلف ایران منتشر شده است.

اسفند سال گذشته، رسانه‌ها در ایران گزارش دادند که در جریان یک جلسه شورای شهر تبریز، یک عضو شورا به یک خبرنگار حمله کرده است.

اردیبهشت دو سال پیش نیز خبرنگاری که برای تهیه گزارش از فرآیند واکسیناسیون کرونا به مجموعه ورزشی ساعی مراجعه کرده‌ بود با ضرب و شتم حراست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مواجه و دچار شکستگی شدید در ناحیه دست شد.