سازمان بازرسی کل خواستار سرعت بخشیدن به «رفع خطر» از بازار بزرگ تهران شد

یک ورودی بازار تهران

معاون نظارت در سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای رسمی به چندین نهاد مسئول از جمله ریاست جمهوری ایران خواستار سرعت بخشیدن به «ایمن‌سازی و رفع خطر» از بازار بزرگ تهران شد.

خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه،‌۱۶ خردادماه، به نقل از محمدمهدی بلندیان، معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور، به موارد متعدد از مشکلات بازار بزرگ پایتخت اشاره کرد، از جمله معابر و گذرگاه‌های کم عرض، وجود املاک متروکه و مخروبه، و عدم دسترسی نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی در مواقع حریق.

غیراستاندارد بودن زیرساخت‌های بازار تهران مانند شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و آب‌های سطحی، توزیع برق، گازرسانی، و مشکلات گره‌های ترافیکی منطقه از دیگر مشکلات بازار تهران است که به «تسریع در ایمن‌سازی» این بازار اهمیت می‌دهد.

آقای بلندیان در نامه خود تاکید کرده است که وزارتخانه‌های نیرو، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌ دستی، شهرداری تهران و سازمان اوقاف و امور خیریه «از لحاظ اجرایی و مدیریتی» در بازار تهران مسئولیت دارند.

بیشتر در این باره: فهرست «ساختمان‌های ناایمن» شهر تهران منتشر شد

خبر نامه رسمی سازمان بازرسی کل دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری ایرنا فهرست ساختمان‌های ناایمن شهر تهران را به نقل از دادستانی کل منتشر کرد.

در سال‌های اخیر، آتش‌سوزی ساختمان‌های تجاری و حتی بیمارستان‌ها در تهران افزایش چشمگیر داشته است. کمتر از دو هفته پیش رئیس کل دادگستری استان تهران تایید کرد که ساختمان «کلینیک هزار تختخوابی مهدی» در شرایط و وضعیت ناایمن قرار دارد.

بازار بزرگ تهران در محدوده خیابان‌های مولوی و ۱۵ خرداد در منطقه ۱۲ پایتخت قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. این مجموعه وسیع در سال ۱۳۵۶ ثبت ملی شده است.