رئیس دفتر روحانی: طرح دوباره گم شدن فرش‌های سعدآباد سیاسی و انتخاباتی است

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری او

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری او، در مورد خبر به سرقت رفتن ۴۸ تخته فرش نفیس و تاریخی از کاخ سعدآباد تهران می‌گوید که «طرح مجدد و رسانه‌ای موضوع مفقودی فرش‌ها از اساس سیاسی و با اهداف انتخاباتی است».

به گفته آقای واعظی، خبر مفقود شدن این فرش‌ها مربوط به ابتدای دولت یازدهم است و نهاد ریاست‌جمهوری دولت روحانی از سال‌ها پیش به عنوان مدعی پرونده خود در حال پیگیری قضایی آن بوده است.

رئیس دفتر دولت حسن روحانی افزود که در هفته‌های اخیر «حتی برخی اخبار حکایت از آن داشت که این پرونده به مرحله صدور رای نیز رسیده است»، اما برخی رسانه‌ها «خبرسازی‌هایی را با هدف متهم کردن دولت قبل شروع کردند.»

محمود واعظی این رسانه‌ها و مقامات مرتبط با آنها را متهم کرد که «با نزدیک‌تر شدن به انتخابات اسفندماه»، «برای حذف و یکدست‌سازی» سیاسی، این اتهام‌ها را متوجه دولت قبلی می‌کنند و اکنون هم با ضد و نقیض شدن خبر گم شدن فرش‌ها، «اتهام سرقت تلویزیون‌های کاخ سعدآباد را مطرح کرده‌اند.»

بیشتر در این باره: سرپرست موزه فرش انتقال فرش‌های کاخ سعدآباد به موزه را تکذیب کرد

فرش‌های مورد اشاره، مجموعه‌ای است که آن را دومین مجموعه گران‌قیمت فرش در جهان و دومین کلکسیون بزرگ فرش در دنیا لقب داده‌اند و شامل فرش‌های نفیسی از دوره قاجار و زندیه است. کارشناسان قیمت تنها ده تخته فرش از این چهل و هشت تخته فرش به سرقت رفته را ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

خبر سرقت فرش‌ها را در دوره اخیر نخستین بار خبرگزاری فارس در ۳۱ اردیبهشت منتشر کرد و خبر داد که در سال ۱۳۹۵ (یعنی دولت حسن روحانی) ۴۸ تخته فرش نفیس را با یک دستگاه وانت از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد خارج کرده‌اند.

پس از آن عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، روابط عمومی کاخ سعدآباد، مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، و مهران صحرایی، سرپرست موزه فرش، هریک اظهارات مختلف و گاه ضد و نقیضی در مورد سرنوشت این فرش‌ها بیان کرده‌اند.

بنا به گفته‌های تازه رئیس دفتر دولت حسن روحانی، بنا بر این از زمان دزدیده شدن این فرش‌های گرانبهای ایرانی سال‌ها می‌گذرد، اما با توجه به اظهارات مختلف مقامات، سرنوشت این فرش‌ها همچنان نامعلوم است.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.