یکی از مدیران سابق وال استریت به ریاست بانک مرکزی ترکیه منصوب شد

حفیظه غایه ارکان

رئیس جمهور ترکیه یکی از مدیران سابق وال استریت را به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه منصوب کرد. رسانه‌ها با توجه به سوابق این فرد اقدام اردوغان را نشانه‌ای از «گرایش احتمالی» به سمت یک سیاست متعارف‌تر برای مبارزه با تورم دانسته‌اند.

حفیظه غایه ارکان که پیشتر یکی از مدیران اجرایی بانک فرست ریپابلیک و از مدیران ارشد گلدمن ساکس بوده، طرفدار بازگشت به اقتصاد ارتدوکسی (جریان اصلی) است.

او به‌ویژه از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم دفاع می‌کند. این در حالی است که دولت اردوغان در سال‌های اخیر بر خلاف سیاست‌های رایج اقتصادی، نرخ بهره را کاهش داده است.

خانم ارکان که دارنده مدرک دکترا از دانشگاه پرینستون آمریکاست، اولین زنی است که به ریاست بانک مرکزی ترکیه منصوب شده است.

این انتصاب دو روز پس از آن صورت گرفته که رسانه‌ها از سقوط ارزش پول ملی ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار خبر دادند.

رویترز گزارش داد که قیمت هر دلار آمریکا در روز چهارشنبه در بازار آزاد ارزهای خارجی ترکیه به ۲۳.۱۶ لیر رسید.

بیشتر در این باره: سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی ترکیه، ۱۰ روز پس از پیروزی اردوغان در انتخابات

بر اساس گزارش این خبرگزاری، ارزش پول ملی ترکیه در سال جاری میلادی ۱۹ درصد کاهش داشته و همچنین این روند پس از انتخاب اردوغان و آغاز سومین دوره ریاست جمهوری او شدت گرفته است.

اردوغان که در سال‌های اخیر سیاست‌های پولی خلاف جریان‌های رایج در جهان را اجرا کرده، وزیر اقتصاد جدیدی را منصوب کرد که ماموریتش مهار تورم و بازگرداندن اقتصاد ترکیه اعلام شده است.

وزیر جدید اقتصاد ترکیه نیز یکی از حامیان اصلی سیاست‌های اقتصادی اردوغان است.

اما تحلیلگران بر این باورند که افزایش شدید نرخ بهره بانکی که از پایان فوریه تاکنون به میزان ۸.۵ درصد ثابت مانده، می‌تواند به جلوگیری از سقوط لیر ترکیه کمک کند.

رئیس‌ جمهور ترکیه در سال‌های اخیر بانک مرکزی این کشور را مجبور کرده که به طور پیوسته نرخ بهره را کاهش دهد که موجب افزایش تورم شده است.

برخلاف تئوری‌های کلاسیک اقتصادی، رئیس‌ جمهور ترکیه ادعا می‌کند که نرخ‌ بهره بالا باعث افزایش تورم می‌شود.