بازداشت‌‌ تعدادی از جوانان زاهدان در پی برگزاری سی و ششمین جمعه اعتراضی

نماز جمعه مسجد مکی

در پی تظاهرات ضد حکومتی در سی و ششمین «جمعه اعتراضی» زاهدان، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی عصر و شامگاه نوزدهم خرداد ماه باردیگر در چند منطقه مرکز استان سیستان و بلوچستان، اقدام به بازداشت‌ گسترده شماری از نوجوانان، جوانان و همچنین تعدادی از نیروهای انتظامات مسجد مکی، محل برگزاری نماز جمعه اهل سنت، کردند.

سایت حال وش، که اعتراضات و موارد نقض حقوق بشر در سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، شامگاه جمعه نوزدهم خرداد، نوشت، نیروهای امنیتی «به صورت گسترده اقدام به بازداشت نوجوانان و جوانان در مناطق مختلف زاهدان» کردند.

منابع مطلع در زاهدان به این سایت گفتند که «نیروهای نظامی و لباس شخصی در خیابان مجیدیه واقع در مناطق شیرآباد، غدیر، فلکه خیام و توحید شهر زاهدان» اقدام به بازداشت گسترده افرادی کردند که بیشترشان «زیر هیجده سال» بوده‌اند.

سایت حال وش افزود که تا ساعت‌های اوایل بامداد شنبه توانسته هویت دست‌کم ۹ تن از بازداشت شدگان را احزار کند و این معترضان بازداشت شده شامل شامل یاسر توتازهی، علی زردکوهی، حامد ریگی، عبدالله خروت، ابراهیم گرگیج، علی ریگی، روح الله شه‌بخش، حامد خارکوهی و سعید گرگیج هستند.

کانال تلگرامی رصد بلوچستان نیز با اشاره به بازداشت‌های گسترده نوزدهم خرداد ماه، تاکید کرد که «نیروهای نظامی لباس شخصی» پس از نماز جمعه اهل سنت زاهدان و در ساعت‌های پس از اعتراضات مردمی این شهر «اقدام به بازداشت تعدادی از جوانان بلوچ» در محله‌های مختلف زاهدان کردند اما توضیحی درباره «علت بازداشت و اتهامات انتسابی به این جوانان» ارائه نکردند.

همزمان کمپین فعالین بلوچ در گزارشی اعلام کرد که چهار تن از بازداشت شدگان عصر و شامگاه جمعه زاهدان، از نیروهای داوطلب «انتظامات مسجد مکی» بوده‌اند که شامل یاسر توتازهی، روح‌الله شه‌بخش، حامد خارکوهی و علی ریگی است.

کمپین فعالین بلوچ از قول یک منبع مطلع افزود که چهار نیروی انتظامات مسجد مکی بعد از تمام شدن نماز جمعه و سخنرانی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، «با سرویس خود می‌خواستند به منزل بروند که ماموران لباس شخصی آنها را بازداشت کرده و با خود بردند.»

این کمپین همچنین تاکید کرد که عمده بازداشت‌های عصر و شامگاه جمعه در مناطق مختلف زاهدان را نیروهای اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان انجام داده‌اند.

شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان از هشتم مهر ماه که پس از نماز جمعه اهل سنت و با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی نزدیک به یکصد تن از مردم در «جمعه خونین» کشته شدند صحنه اعتراضات مداوم در روزهای جمعه بوده که به «جمعه‌های اعتراضی» شهرت یافته است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با وجود بازداشت‌های گسترده و صدور احکام سنگین زندان و حتی اعدام در مورد شماری از معترضان، تاکنون در سرکوب جمعه‌های اعتراضی زاهدان ناکام مانده‌اند.