«قرار جلب به دادرسی» برای دو بازیگر زن به دلیل «کشف حجاب»

Iran Judiciary Logo

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، اعلام کرد که برای آزاده صمدی و لیلا بلوکات، بازیگران سینما و تلویزیون، «قرار جلب به دادرسی» به دلیل «کشف حجاب» صادر شده است.

این خبرگزاری روز ۲۲ خرداد نوشت که آزاده صمدی پس از «کشف حجاب در مراسم تشییع پیکر یکی از هنرمندان» احضار شده و بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه بعد از دریافت دفاعیات او و وکیلش، قرار جلب به دادرسی را با اتهام «جریحه‌دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب» صادر کرده است.

درباره لیلا بلوکات هم روند مشابهی به دلیل «انتشار تصاویر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی» طی شده است.

قرار جلب به دادرسی که «قرار مجرمیت» هم خوانده می‌شود، به معنای ارسال پرونده به دادگاه برای برگزاری جلسه محاکمه است.

در جریان اعتراض‌های سراسری سال گذشته، چندین بازیگر زن ایرانی برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب از سر برداشتند که با واکنش دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شد و به بازداشت عده‌ای از آنها ازجمله ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی انجامید.

از ابتدای امسال نیز چند بازیگر زن برای نشان دادن اعتراض خود به حجاب اجباری، بدون پوشش سر در مراسم یا اماکن عمومی شرکت کرده‌اند. کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام به دادگاه احضار شدند و شقایق دهقان به ده روز حبس محکوم شد.

در همین حال در بخشی از لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» که اخیرا به مجلس فرستاده شده است، مجازات‌های ویژه‌ای را برای افراد مشهور حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در صورت مخالفت با حجاب اجباری در نظر گرفته است.

خبر ارسال پرونده دو بازیگر زن به دادگاه در حالی منتشر شده که یک روز قبل،‌ حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، نزدیک به اصلاح‌طلبان، با انتشار بیانیه‌ای متن لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» و مجازات‌های درنظر گرفته شده در آن را ناقض «حقوق شهروندی زنان بی‌حجاب و قانون اساسی» دانسته و خواهان لغو قانون حجاب اجباری شده بود.

پیش از آن هم محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، با تمایز قائل شدن بین «عفاف» و «حجاب» گفته بود که نمی‌توان حجاب را «به‌زور» به جامعه تحمیل کرد.