اعتراف مجلس و دولت به کمبود دارو و «مهاجرت» شرکت‌های دارویی به ترکیه

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مردم به‌شدت از «کمبود و کیفیت پایین» دارو ناراضی هستند، خروج شرکت‌های دارویی از ایران را تأیید کرد.

محمدعلی محسنی بندپی یکی از دلایل اصلی خروج شرکت‌های دارویی را «موانع جدی در مسیر فعالیت آنها» خواند و گفت «در بخش اخذ مجوز تولید دارو یا تجهیزات پزشکی، بوروکراسیِ بیش از اندازه بیداد می‌کند.»

او در گفت‌وگو با سایت «خانه ملت» با تأیید وجود «مافیای دارو» در ایران و قیمت‌های «دستوری» گفت این شرکت‌ها به‌رغم علاقه به تولید و اشتغال‌زایی، کار و فعالیت خود را به کشورهایی مانند ترکیه منتقل می‌کنند.

این نماینده مجلس ناتوانی در «حفظ سرمایه مادی و معنوی» را «آفتی» خواند که در تمام دولت‌های جمهوری اسلامی وجود داشته و اضافه کرد که این روند در دولت ابراهیم رئیسی «شتاب بیشتری» گرفته است.

آقای محسنی بندپی ادعا کرد کشورهایی مانند چین از «محصولات خام» ایران استفاده می‌کنند و «روی آب‌های آزاد اقدام به تولید و فروش آنها با چندین برابر قیمت نموده و در یک پروسه برنامه‌ریزی شده به کشور ما صادر کردند.»

بیشتر در این باره: کمیاب‌شدن داروهای حیاتی در ایران؛ نرسیدن یارانه یا مافیای دارو؟

از سوی دیگر، وزیر بهداشت ایران روز ۲۹ خرداد در مجلس وجود مشکلات در زمینه پرداخت «نقدینگی و تسهیلات» به شرکت‌های دارویی را تأیید کرد و آن را به تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی مرتبط دانست.

بهرام عین‌اللهی گفت که بانک مرکزی فول داده «۳۰ هزار میلیارد تومان» به شرکت‌های دارویی پرداخت کند.

او خبر داد که این وزارتخانه برای جلوگیری از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در ایران به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما در بودجه امسال فقط ۶۹ هزار میلیارد تومان در این زمینه تصویب شده است.

بیشتر در این باره: پس از نزدیک به صد سال فعالیت، شرکت داروگر «به کما رفت»

وزیر بهداشت ایران همچنین خبر داد که دستگاه‌های نظارتی این وزارتخانه ۸ شرکت دارویی و ۱۵۰ داروخانه را به دلیل «تخلفات» تعطیل کرده‌اند.

روز ۲۰ خرداد حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در نامه‌ای «فوری» خطاب به وزیر بهداشت از کمبود داروهای راهبردی و افزایش پرداختی از جیب شهروندان ابراز نگرانی کرد.

او اعلام کرد در بازدید از داروخانه‌ها متوجه کمبود دارو شده و بهرام عین‌اللهی و زیردستانش را متهم کرد که دربارهٔ این مشکل «اظهارنظرهای خلاف واقع» دارند.

با استفاده از گزارش‌های سایت خانه ملت، ایسنا و رادیو فردا؛ ع.م / پ.پ